Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Härnösand

Önskar mer fokus på pedagogik

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 15.59
Bättre arbetsro och mer tid för pedagogiska diskussioner. Det kan vara en del av receptet för att lyfta Härnösand från bottenplacering i skolranking, tror läraren Ingrid Borgh-Söderberg. Foto Ulla Öhman

– Rektorerna är alldeles för upptagna med frågor kring ekonomi. Dom hinner inte ägna tid åt att diskutera pedagogik och utvärdera det man gjort tillsammans med lärarna. Och det kan vara en orsak till att Härnösand lyckas dåligt på skolområdet, tror lärare.

– Rektorerna måste använda mera av sin tid till pedagogiken, istället för att bara hålla på med pengar och ekonomi.

Det säger läraren Ingrid Borgh-Söderberg i Härnösand apropå Härnösands dåliga placering i Sveriges Kommuner och Landstings, SKL:s, skolranking.

Brandkårsutryckningar för att lösa akuta problem
– Det har varit så mycket som har förändrats i och med att vi fick en ny skolorganisation. Det känns som att vi inte har fått någon arbetsro och organisationen har inte hunnit sätta sig. Alla känner att dom har så mycket att göra, det är brandkårsutryckningar hela tiden.

Duktiga lärare "snålar" med betygen
Ingrid Borgh-Söderberg har pratat runt bland sina lärarkollegor för att försöka hitta orsakerna till att Härnösand nästan kom allra längst ner i botten, plats 285 av 290 kommuner när SKL jämförde betyg och meritpoäng, lärartäthet och en massa andra faktorer.

En enda sak var Härnösand bra på, här finns många behöriga lärare, men det kan möjligen också vara en förklaring:

– Välutbildade lärare som har ett djup i sina kunskaper kanske kräver mera för att sätta höga betyg. Den som fuskar inom sitt yrke kanske blir imponerad av elevernas kunskaper mycket lättare, funderar hon.

Mer pedagogisk diskussion, mindre bolla med pengar
Men viktigast är ändå arbetsron , även för lärare och rektorer.

– Vi har för lite tid till pedagogiska diskussioner och till utvärderingar. Rektorernas arbetstid går åt till ekonomi och pengar, men vi behöver deras stöd i att utveckla pedagogiken, säger Ingrid Borgh-Söderberg som är lärare på Landgrensskolans högstadium.

Ulla Öhman
ulla.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".