Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Larvigt i müslin

Publicerat fredag 24 juli 2009 kl 07.06
Larvar sig i muslipaketet. Foto: Sofia Forell

Att hitta en insekt i maten tillhör inte trevligheterna, men det var precis vad som hände konsumenten Peter Hansson i veckan. När han öppnade sitt nyinköpta paket Coop -müsli så flög det ut en liten fluga.

– Flugor och larver i paketen känns ju inte så smakligt!!, säger Peter Hansson till Sveriges Radio Västernorrlad.

När konsumenten Peter Hansson skulle köpa lunch på matbutiken runt hörnet av hans jobb, bestämde han sig för att inhandla fil och müsli. Han valde en müsliblandning med tranbär och äpplen, en av affärens egna produkter. När han kom tillbaka till sitt jobb och satt sig för att äta lunchen, så fick han en otrevlig överraskning i müslipaketet.

– När jag öppnade paketet så flög det ut en liten fluga, berättar Peter Hansson.

Efter närmre granskning av förpackningen upptäckte han sedan att ytterligare en insekt bodde i müslipaketet. På ena kanten av öppningen satt en liten larv fast i något som liknade vita trådar eller ludd.

– Den väntas på att kläckas, säger Peter Hansson om larven i paketet.

Inte ovanligt med insekter i maten under sommartid

Janne Pettersson vid Coops pressavdelning berättar för Sveriges Radio Västernorrland att det inte är ovanligt att larver, flugor eller andra insekter kan förekomma i produkter under sommartid. Det är varmare och fuktigare väder vilket kan leda till gynnsamma förhållanden för krypen, enligt Pettersson.

Trots att fynd som dessa inte räknas som alltför ovanliga, tillhör det ändå inte vanligheterna och kunderna ska inte behöva oroa sig berättar Pettersson. Alla anmälningar om främmande saker i livsmedel anmäls och följs upp, även om det visar sig gälla ett müslipaket, en hel sändning müslipaket eller hela produktionen.

– Därför är det viktigt att konsumenter anmäler och lämnar tillbaka varorna till butiken de handlade på, så att vi kan följa upp ärendet och åtgärda eventuella fel. Alla kunder får även ersättning för de produkter som varit felande, enligt Pettersson.

Inspekterar butiken

I butiken där Peter Hansson köpte sin müsli, innehållandes larven och flugan, ska det nu genomföras en grundlig inspektion enligt butikschefen Elisabeth Eklöw Damm.

– Det kan vara så att det endast är det här paketet, men vi har plockat bort alltihopa och Inspektera ska komma hit, säger Elisabeth Eklöw Damm till Sveriges Radio Västernorrland.

Tips:
Om du skulle råka ut för att hitta något främmande i något av dina livsmedel så ska du gå tillbaka till affären där du köpte produkten och berätta eller visa vad du hittat. På det sättet får du ersättning för dina utlägg och affären kan följa upp fyndet och förhindra att fler livsmedel som är felande säljs. Glöm därför inte att ta kvitto när du handlar.

Therés Ulander
theres.ulander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".