Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Oro för mörk framtid vid väg 330

Publicerat fredag 23 oktober 2009 kl 15.26

Vägbelysningen på väg 330 mellan Indal och Timrå kommer att släckas ned.

Det oroar boende längs vägen som vill ha sina lampor kvar.

– Det är tråkigt och det kommer att bli mer riskabelt för mina barn som kliver på bussen längs den här vägen. Jag kommer inte att köra den här vägen till Timrå längre, säger Birgitta Källberg som bor i Kårsta.

På torsdagen beslutade Service och tekniknämnden i Sundsvall att släcka ner på väg 330 efter den här vintern.

Skälen är att bland annat att vägen är Vägverkets och inte kommunens. Det handlar också om att matarstationen som förser lyktstolparna med ström och som ligger vid en parallell väg kommer att tas över av en vägförening vid den vägen. Då har kommunen ingen egen strömtillförsel till lamporna på väg 330 längre. Det här tillsammans med att anläggningen dessutom har investeringsbehov gör att kommunen inte längre tänker hålla väg 330 med lyse, enligt Bodil Hansson, ordförande för service och tekniknämnden.

– Eftersom vägen tillhör Vägverket har kommunen inte något egentligt ansvar för belysningen och då tycker vi inte att den här investeringen är någonting som vi ska bekosta, säger Bodil Hansson.

För skolbarnens del har man gjort en konsekvensanalys som har kommit fram till att man ska ändra skolbussens rutt för att det ska passa en mörkare väg.

 – Barnen ska kunna stå vid sina egna infarter och en bit in på infarterna och vänta på bussen. Tidigare har man gått till busshållsplatser och man har då också gått över vägen men nu ska man slippa göra det, säger Bodil Hansson.

Men borde inte Vägverket se till att deras väg har lyse?
 – Vår bedömning när det gäller behovet av vägbelysning utifrån ett rent trafiksäkerhetsperspektiv är att man inte når någon större trafiksäkerhet när det gäller belysning på en sådan här väg, säger Lars-Erik Höjland på Vägverket Mitt som är planerare och den som förhandlar när det gäller övertagande av belysningsanordningar i området.

Kriterierna för att Vägverket ska stå för belysning uppfylls alltså inte vid väg 330. Där har mätningar visat på ett trafikflöde på mellan 500 och 600 bilar per dygn - och för lyse krävs 5000 enligt Vägverket.

En utväg för de boende vid väg 330 är att själva starta en egen vägförening som tar över lyset och sedan köper elen av den andra vägföreningen, och sådana diskussioner förs nu enligt Bodil Hansson på kommunen.

– De senaste dagarna har jag blivit kontaktad av ett antal boende och företag längs den här vägen och de har varit intresserade av att före en dialog med oss om det är möjligt att ta över vissa delar av den här anläggningen och självklart ska vi gå in och föra de diskussionerna. Kan vi medverka på sådant sätt så ska vi naturligtvis göra det, säger Bodil Hansson.

– Vi har sagt det att när det gäller övertaganden av vägbelysningar att om man vill ha kvar belysningen så har Vägverket inget emot det, säger Lars-Erik Höjland.

Men enligt honom kan en upprustning bli dyr eftersom underhållet av anläggningarna ofta är eftersatt. Stolparna är ibland i dåligt skick och armaturerna är gamla, har dålilga lampor som drar mycket el.

I kommunens kostnadsberäkningar för lyset vid väg 330 handlar det om en investering på 25 000 kronor och sedan driftskostnader på 130 000 kronor/år, enligt Bodil Hansson.

– Då har man nog inte räknat med att göra något åt stolparna och belysningsanordningen, säger Lars-Erik Höjland på Vägverket.

Karin Lycke
karin.lycke@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".