Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Härnösand

Bara inkassokraven når fram

Publicerat torsdag 7 januari 2010 kl 06.00
Inkassokrav trots att de aldrig sett skymten av räkningen. Monika Torvik och Maria Åhlund är drabbade av de nya postrutinerna. Foto Ulla Öhman

På grund av nya adressrutiner så har många människor på landsbygden runt Härnösand inte fått sina telefonräkningar för november. Istället fick de inkassokrav i julhelgen.

Maria Åhlund och hennes man Styrbjörn i Starred, Gussjöbygden är bara två av de drabbade.

Inte sett skymten av räkningen
Den 23:e december fick de ett inkassobrev från Sergel som är Telias inkassoföretag. Senast den 4:e januari skulle de betala fakturan och dessutom en straffavgift. Maria och Styrbjörn blev mycket förvånade för de hade aldrig sett skymten av någon telefonräkning.

Samma sak har hänt många människor, kanske hundratals, på landsbygden kring Härnösand.

Kommunen bestämde om nya adresser
Bakgrunden är det nya adresseringssystem som gjordes för fastigheter på landet för ett par år sedan, en åtgärd för att polis och räddningstjänst skulle ha lättare att hitta rätt.

De som då anmälde sin nya adress till t ex Telia borde nu inte ha några problem, men många gjorde aldrig någon adressändring eftersom de inte uppfattade att de hade flyttat.

Inkassoföretaget hittar rätt adress men Telia missar
Hittills har posten klarat av både de nya och gamla adresserna men från och med nu så delar man inte längre ut sådant som är adresserat till den gamla adressen. Därför har t ex telefonräkningarna skickats tillbaka till Telia som då lämnat över till sitt inkassobolag Sergel.

Sergel däremot söker adresser på folkbokföringsregistret och har därmed rätt adress på sitt inkassokrav.

Telia vill däremot inte använda sig av folkbokföringsadressen utan menar att det är upp till kunden att anmäla ny adress. Och resultatet är nu att massor av människor inte fått sina räkningar, men däremot inkassokravet.

Telia borde be om ursäkt
Maria Åhlund menar att det inte är så enkelt för många äldre människor att kontakta Telia för att få sin adress ändrad. Men hon tycker också att det är den som bestämmer om ändrad adress som borde ha ansvaret att göra adressändringen.

– Nu har många av våra äldre grannar haft en mycket orolig jul- och nyårshelg. Många har betalat inkassoavgiften för de vågar inte annat. Men jag har inte betalat än. Jag tycker att Telia istället ska be om ursäkt och skicka en ny räkning, säger Maria.

Går inte att göra rätt
Och hennes granne Monika Torvik som enligt Telia gjort allting rätt och anmält ny adress via Internet redan från början fick trots det ett inkassokrav på novemberräkningen.

– Trots att Telia skickat fakturor till min nya adress under lång tid så skickade de plötsligt novemberfakturan till den gamla adressen! Därmed fick inte jag heller någon räkning utan istället ett inkassokrav.

Det tycks alltså inte gå att göra rätt, menar Maria och Monika.

Mer om vad Telia säger om det här kan ni höra i våra senare sändningar på torsdag och också läsa och höra mer om här på webben under torsdagen.

Ulla Öhman
ulla.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".