Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örnsköldsvik

Melodifestivalen kostar 800 000 kronor

Publicerat onsdag 3 februari 2010 kl 06.29
Förberedelserna inför melodifestivalen är i gång utanför arenan i Örnsköldsvik. Foto: Anna Ahlström

Melodifestivalens första deltävling som avgörs i Örnsköldsvik beräknas komma att kosta kommunen 800 000 kronor.

- Det är väl frågan om det är värt det. Det fattas ju pengar överallt. De klagar till exempel över att snöskottningen blir för dyr, säger Örnsköldsviksbon Sixten Israelsson.

Elisabeth Åström tror däremot att melodifestivalen är viktig för kommunen.

- Vi blir en plats på kartan och får synas i hela Sverige, säger hon.

Den största kostnaden för kommunen är sponsorpaket på 550 000 kronor, som innebär att kommunen får använda melodifestivalens varumärke i sin marknadsföring.

- Det är kontanta medel vi betalar men indirekt finns det ett värde i det. Vi vet att näringen drar stor nytta. Det finns ett viktigt mervärde, säger Lars Söderlind, evenemangsansvarig för melodifestivalen.

Efter att melodifestivalen anordnades i Örnsköldsvik 2007 ser kommunen stora vinster med arrangemanget.

- Vi har tittat på hur mycket butikernas försäljning ökade. Många hade en omsättningsökning på tio procent eller mer, Vi har också räknat ut värdet på hur mycket Örnsköldsvik omnämndes i media, säger Lars Söderlind.

Enligt kommunens undersökning var det fem gånger som många artiklar som handlade om Örnsköldsvik under melodifestivalveckan jämfört med samma vecka året innan.  

- Ska man sätta ett värde på det, så kanske det har ökat från en miljon i värde till fem miljoner, säger Lars Söderlind.

Det finns också de som är kritiska till att pengarna används till melodifestivalen.

Lennart Borg är en av dem.

- 800 000 är lite mycket. De kan lägga pengar på skolor och barn i stället, säger han.

Men Lars Söderlind har mest mött människor som är positiva till evenemanget.

- Det finns olika sätt att se på hur pengar ska användas. Här i Örnsköldsvik har det varit enbart positivt mottagande. Vi har inte fått någon kritik, trots att vi varit öppna och berättat om vilka pengar det handlar om, säger Lars Söderlind.

Anna Ahlström
anna.ahlstrom@sr.se

Så här mycket kostar melodifestivalen:

Kostnader

Sponsorpaket
550 000 kronor

Projektledning
130 000 kronor

Välkomstfest
105 000 kronor

Artister
50 000 kronor

Scen, ljud, duk, projektor
250 000 kronor

Marknadsföring och resor
30 000 kronor

Summa: 1 115 000 kronor

Intäkter

Lokala sponsorer
75 000 kronor

Biljetter, försäljning
260 000 kronor

Summa: 335 000 kronor

Netto: 780 000 kronor
Budgetram: 800 000 kronor

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".