Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mopedkörkort dubbelt så dyrt

Publicerat tisdag 23 mars 2010 kl 16.38

Det nya mopedkörkortet för EU-Moped klass ett blir mer än dubbelt så dyrt som det tidigare förarbeviset.

Körkortsutbildningen innehåller bland annat körlektioner i trafiken, vilket inte krävdes förut.

– På ett sätt är det väl bättre, för då kanske man kan mer när man ska ut och köra, säger Julia Abrahamsson i Timrå, som precis fyllt femton och siktar på att ta körkortet i vår.

Det nya körkortet krävs för att köra EU-mopeder klass ett, med maxhastighet på 45 kilometer i timmen, och infördes den första oktober förra året.

Nu när våren är i antågande så hör många av sig till körskolorna i länet för att ta reda på vad det kostar och får veta att det har blivit betydligt dyrare än det tidigarae förarbeviset som krävdes för klass ett mopeder.

Nånstans mellan 4000 och 5000 kronor kostar utbildningen, det visar en rundringning till körskolorna i Västernorrland. Till det kommer avgifter för tillstånd, teoriprov, körkortstryck och fotografi, sammanlagt omkring 600 kronor.

Det ska jämföras med förarbeviset som tidigare krävdes. Det kostar från omkring 1000 till 2000 kronor och krävs numera för att köra EU-moped klass två med maxhastighet på 25 kilometer i timmen.

Merkostnad var väntad
– Självklart förstod man ju att det skulle innebära en merkostnad, men inte att den skulle bli dubbelt så stor, säger Hans Mattsson på Transportstyrelsen, en av dom som var med och tog fram dom nya reglerna.

– Jag kan tänka mig att det finns en tveksamhet att ta det nya kortet. För många är ju moped ett fordon som man använder under en ganska kort tid, och då kanske man väljer att vänta och istället ta ett vanligt B-körkort. Men det är bara spekulationer från min sida, säger han.

Det nya körkortet, som ger behörighet AM, infördes bland annat på grund av det skenande antalet mopedolyckor under 2000-talet, och på grund av nya EU-regler som kräver ett mopedkörkort från och med 2013. Det gamla förarbevissystemet hade också stora brister, enligt Hans Mattsson:

– Om man åkte fast för rattfylla så kunde man bli av med sitt vanliga körkort, men förarbeviset fick man behålla.

Mer teori, mer praktik
Utbildningen till mopedkörkortet innehåller bland annat mer omfattande teori än tidigare, och även körlektioner ute i trafiken.

– Det är väl det som är bättre, säger Julia Abrahamsson, för då blir det ju kanske färre olyckor och sånt.

Men tror du att det blir färre som tar det för att det kostar mer pengar nu?

– Jag vet inte, men jag har iallafall övervägt om det var värt det. säger hon.

Mikael Andersson
mikael.b.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".