Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Facebook istället för valstuga

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 17.00
1 av 3
Allaktivitetshus i Härnösand och Ship to Gaza är ett par av de senaste ämnena i Lars-Gunnar Hultins blogg. Foto:Ulla Öhman
2 av 3
Politikerna skulle vinna på att vara mer aktiva på sociala medier, tycker Göran Sjögren som har utbildat förtroendevalda i Härnösand om facebook, bloggar och twitter mm. Foto:Ulla Öhman
3 av 3
Loggor för Facebook, Twitter och Rss-feed

Sju av tio politiker använder sig redan av, eller tänker använda sig av,  sociala medier som facebook, twitter och bloggar för att nå ut i valrörelsen inför höstens val. Men väljarna är inte jätteintresserade.

Allt fler politiker använder sig av sociala medier som t ex facebook, twitter och bloggar för att nå ut med sitt politiska budskap. Det visar en enkätundersökning som Sveriges Radio har gjort.

Så här gjorde vi
Vi skickade ut enkäten till 1 968 politiker i Sverige. 1 266 svarade, det är en svarsprocent på 64 procent.

I Västernorrland gick enkäten ut till 69 politiker. 43 svarade. Det är en svarsprocent på 62 procent.

Mer än varannan redan aktiv
Av förstanamnen till kommun- och landstingsval i Västernorrland svarar 56 procent att de redan är aktiva inom sociala medier.

Ytterligare 12 procent svarar att de tänker börja använda sig av sociala medier. 33 procent svarar nej.

Det här är nästan exakt samma siffror som riksgenomsnittet.

Facebook vanligast
Facebook är mest populärt. 58 procent av förstanamnen i Västernorrland är redan aktiva där. Det är något fler än riksgenomsnittet bland politikerna.

30 procent har egna bloggar och 13 procent twittrar.

Hur viktig roll spelar sociala medier i valrörelsen?
53 procent tror att sociala medier kommer att spela en viktig eller mycket viktig roll i valrörelsen i år. 40 % tror att det bara spelar en liten roll eller ingen alls.

Extrasatsningar på sociala medier
44 procent svarar att deras parti på lokal nivå kommer att göra en extrasatsning på sociala medier i årets valrörelse.
42 % svarar nej. Resten vet inte.

Får dålig respons
Helst vill politikerna nå väljarna genom sin aktivitet inom de sociala medierna. Även andra politiker och journalister är målgruppen.

Men responsen är ganska dålig.

20 procent svarar att de får respons på det de skriver varje dag eller t o m flera gånger om dagen.
20 procent får respons en eller några gånger i veckan.
20 procent får respons en eller några gånger i månaden. Och resten, 40 procent, får respons mer sporadiskt än så.

10-15 läsare men få kommentarer
En kommunpoliker som bloggat i över ett år är vänsterpartisten Lars-Gunnar Hultin, 61 år, från Härnösand.

– Jag skriver både om lokala och internationella företeelser och händelser. Jag har väl ungefär 10-15 läsare per dag. Jag hoppas de blir fler inför valet. Däremot får jag sällan kommentarer.

Vill lägga ut sitt politiska spår
Lars-Gunnar Hultin är också mycket aktiv på frågepanelen på kommunens hemsida. Han vill använda sig av facebook mera men säger att han ännu inte lärt sig twittra.  

Sin blogg, "Hutta", använder han för att  lägga ut sitt "politiska spår"

– Det är viktigt att lägga ut en tråd av min aktivitet så att folk kan se vad Hultin har gjort och sagt politiskt. Det är bra för mig själv också att kunna följa vad jag sagt under åren.

Tiden inget problem
– Det finns ingen motsättning mellan att ha en blogg och att vara ute på gator och torg och prata med väljare. Man kan göra både ock.

Jag slår på datorn och använder den samtidigt som jag äter frukost t ex.

Tar för mycket tid
Viktor Bengtsson är Kristdemokraternas förstanamn i Timrå kommun. Han är 35 år gammal.

Han är inte intresserad av sociala medier, han varken bloggar, facebookar eller twittrar, och han läser sällan andras inlägg.

– Det tar för mycket tid. Om en blogg ska bli bra så måste man ägna mycket tid åt den, och det har man inte alltid som fritidspolitiker.

Radio och tidningar bättre än facebook och bloggar
Viktor Bengtsson är överhuvudtaget skeptisk till de sociala medierna som ett sätt att nå väljarna. Han tror att traditionella medier som tidningar och radio fortfarande fungerar bättre.

– Internet är ett medium där man måste söka informationen. Om man redan är intresserad så hittar man oss, men de som inte är intresserade hittar oss nog inte där heller.

Inte viktigt alls!
Leif Östberg (Fp)  från Sollefteå är den enda politiker i Sveriges Radios enkät i Västernorrland som inte tror att sociala medier kommer att spela någon som helst roll i valrörelsen.

– Jag tycker att de sociala medierna är mycket opersonliga. Man gömmer sig bakom en dator och har ingen personlig kontakt.

– Det har inte heller gjorts någon utvärdering av deras betydelse för hur man röstar.

Monolog istället för dialog
Idag är det mycket envägskommunikation när politikerna syns på bloggar och facebook.
Sveriges Radios enkät till politikerna visar att de får väldigt lite respons.

Av 43 politiker som svarat i Västernorrland har t ex var tredje en blogg. Men de flesta får kommentarer och respons bara någon gång i veckan eller någon gång i månaden eller ännu mer sällan.

Pratar hellre på Coop
Göran Sjögren har utbildat kommunpolitiker i Härnösand om sociala medier.

Han tycker att politiekrna ska satsa mera på twitter för att få till en dialog med väljarna. Men intresset bland politikera är ganska litet, anser han:

– På riksplanet är politikerna fantastiskt skickliga. Men här på lokalplanet verkar de mer nöjda med att  prata med folk i kön på Coop än att synas i sociala medier.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".