Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Parkeringssituationen i centrum

Publicerat fredag 4 juni 2010 kl 15.01
1 av 3
Parkeringssituationen i Sundsvall på tapeten. Foto: Anders Wiklund/Scanpix
2 av 3
Kate Almroth, vd Stenstan AB. Foto: Karin Lycke
3 av 3
Roger Johansson, trafikutredare Sveco. Foto: Karin Lycke

Gratis parkering behöver inte alltid vara bra för handeln.

Det var ett av budskapen på ett seminarium som Sundsvalls kommun hade idag om parkeringssituationen främst i Sundsvalls centrum.

– Avgiftsfrihet är bra om man kopplar det till tidsregleringar, om man bara har avgiftsfrihet inbjuder det till en annan användning än vad som är tänkt, säger Roger Johansson, trafikutredare på Sveco i Göteborg, specialist på parkeringar som föreläste på seminariet idag.

När det är gratis att parkera - då är det svårare att kontrollera vem som parkerar och varför menar Roger Johansson. Och lite av det har man också sett när det gäller gratisparkeringar på lördagar som man testar i Sundsvall det här året, berättar Björn Abelsson, trafikplanerare på stadsbyggnadskontoret.

– Det har inte haft så mycket effekter alls faktiskt, det har blivit lite fler långtidsparkerare, folk kommer och parkerar centralt lite tidigare än förut. Men det oftast har inte blivit fullt, i stort sett har det funnits lediga platser trots att det är gratis, säger Björn Abelsson.

– Sedan tror jag i och för sig inte heller att det inneburit någon påtaglig ökning av antalet kunder i centrum, jag vet inte säkert, men vi har inte sett någon ökning av antalet besökare till stan på lördagarna, så jag tror inte att det haft varken särskilt stora negativa eller särskilt stora positiva effekter, säger Björn Abelsson.

Ett problem man sett hittills med gratis på lördagar är att ingen haft koll på att folk inte står längre än de två timmar som fortfarande är maxtiden.

– Om vi nu inför det här permanent kommer vi förmodlingen att ha p-skiva på lördagar och då kommer vi att kunna övervaka tidsbegränsningen mycket effektivare. Så det är fullt möjligt att ha avgiftsfria lördagar utan att det ger några problem, säger Björn Abelsson

Att gratis inte alltid är bäst, det har alltså forskningen visat. Det var ny kunskap för Kate Almroth, vd för stenstan AB - det som tidigare hette På Stan-bolaget.

– Det är visst inte så enkelt att gratis parkering löser en massa problem, och det forskaren var inne på är ju att det är tvärtom. Om vi vill att det ska bli kaos, att vår stad ska se ut som Los Angeles och folk parkerar överallt, då kan vi släppa på parkeringen, men forskningen visar ju att folk är villiga att betala. Vi måste veta hur parkeringen används, vem står där och varför och sedan samordna insatserna och disponera parkeringsplatserna bättre genom samverkan, säger Kate Almroth.

Det här med gratis på lördagarna då, hur har det stimulerat handeln och köpkraften?
– Jag tror att det varit positivt, för att man får upp ögonen och när det är gratis får man en positiv känsla att "aha, där kan jag stå" men skulle man skaffa dynamiska skyltar som talar om hur många och var lediga platser finns så får man nog samma positiva känsla ändå, forskningen visar ju att får man en bra plats så är man villig att betala, säger Kate Almroth.

Roger Johansson från Sveco gav under sin föreläsning några konkreta förslag när det gäller att utveckla parkeringarna i Sundsvalls centrum.

– Det jag ser är att ni har en god tillgång till platser i Sundsvall men de skulle kunna användas mera effektivt och det skulle kunna vara lättare att hitta platserna, säger Roger Johansson.

Han anser att bland annat bör man se till att närmare stadskärnan ska man parkerar kortare tid och då kan det också kosta lite mer, längre bort ska man kunna parkera längre tid och inte behöva betala lika mycket. Ett annat förslag var något som kallas dynamiska skyltar, skyltar som talar om var platserna finns och också hur många. Så när man närmar sig centrum vet man att 1000 platser är lediga just nu i Sundsvall och senare också skyltar som preciserar var platserna finns. Det systemet är skulle kosta mellan 5 och 10 miljoner kronor.

– Man kan ju faktiskt göra ett test först och försöka samfinanseria ett sådant system om det ska omfatta flera parkeringar än de kommunala, det är viktiga frågor att diskutera med andra aktörer i stan. Inget är ju gratis men det är också viktigt att vi hittar bra system så att det blir lätt att hitta i stan, säger Leif Nilsson (S) ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Hur är det nu då, hur länge blir det gratis på lördagarna i centrum?
– Det som är sagt är att det blir året ut, sedan ska vi titta på det och utvärdera, säger Leif Nilsson.

Att gratis inte alltid är behöver vara bäst, det tycker också Eva Forslund, trafikingenjör på Sundsvalls kommun. Hon menar att gratis parkeringar i stenstan inte alls behöver vara bästa sättet att ta upp kampen mot konkurrensen i Birsta, som ju lockar med just gratis parkering.

– Man säger det att det är mycket bättre i Birsta, men till saken hör att man får ofta gå väldigt långt även när man parkerar i Birsta, det kostar väldigt mycket att köra ut till Birsta, man tappar mycket på alla mil man måste köra dit. Man har också mycket klagomål på inparkerade bilar, köer som bildas för att man måste ta bilen mellan butiker och för att det är brister i planeringen inne på parkeringsområdena. Så allt är inte bara guld ute i Birsta heller, det är lätt att tro att bara för att det är gratis är det bättre, säger Eva Forslund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".