Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färsk fisk kan betyda fusk på färden

Publicerat måndag 14 juni 2010 kl 05.35
Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Färsk lax i fiskdisken kan betyda trötta lastbilschaufförer.

De ska köra fisken från Nordnorge till Oslo eller södra Sverige på ett dygn. Enligt trafikpolisen är det många som kör dubbla pass på 15-20 timmar.

– Fusket med färdskrivare och körtider är utbrett säger Gunnar Österberg, trafikpolis i Skellefteå.

– Vanligast är att tre chaufförer delar på två bilar. I stället för att sova och vila byter dom bil med varandra. Det kan se bra ut vid en snabb koll och det är krångligt att reda ut, men då och då avslöjar vi fusket, säger Gunnar Österberg.

Resultatet är alltså att många chaufförer kör bil fastän de är uttröttade. Några sover i kojen i bilen, men det är enligt arbetsmiljölagen inte korrekt dygnsvila.

– Hur vanligt det är är svårt att säga eftersom vi ju bara vet om dom som vi avslöjar, Gunnar Österberg.

Avslöjandet görs oftast genom samordning i flera polisdisktrikt där man har koll på vem som kör vilket fordon från början.

Laxbilarna kör ofta från Nordnorge till Töre i Norrbotten, ungefär en dagsresa, där chaufförerna byter bilar med varandra. Det gör man ofta också i Hoting.

Det går att klara sträckan Kirkenäs Oslo på ett dygn men det krävs nogrann planering och att utvilade chaufförer möter upp på lagom avstånd.

Normalarbetstiden är enligt lag nio timmar med en timmas vila mitt i. Man kan ändra och anpassa tiderna, men bara lite och bara tillfälligt.

Ett annat fusk är att man inte sätter i sitt personliga kort i färdskrivaren. Då syns det att bilen har körts en viss sträcka men inte hur långt föraren kört.

– De nya digitala färdskrivarna gör att det är svårare att fuska, men det går, säger Gunnar Österberg.

Fusket är inte unikt för laxtransporter, men fisken måste vara färsk och fin när den är framme.

Ivan Larsson är vd för Sveriges åkeriföretag norr. Han avvisar uppgifterna om utbrett fusk i branschen.

– Av ett hundra lastbilar tror jag att det förekommer fusk på max två, säger han.

– Visst fuskas det i vår bransch men inte mer än i andra, säger Larsson.

Britt-Inger Hellström
britt-inger.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".