Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Botniabanan

En tredjedel av turerna drabbade av störningar

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 05.48
Trafikchefen: ”Hade det varit en vanlig bana hade vi nog hittat lösningar”
(1:26 min)
1 av 2
Tåg på stationen i Örnsköldsvik. Foto: Anna Ahlström
Ersättningsbussar har blivit en vanlig syn vid tågstationen eftersom många av tågen på Botniabanan blivit inställda. Foto: Anna Ahlström
2 av 2
Ersättningsbussar har blivit en vanlig syn vid tågstationen eftersom många av tågen på Botniabanan blivit inställda. Foto: Anna Ahlström

Smygstarten av trafiken på Botniabanan har inte gått som Norrtåg tänkt sig. En tredjedel av tågen ställs in eller är mycket försenade.

De två tillfälliga tåg man tagit in i väntan på att de ordinarie tågen ska tillverkas, är ofta på reparation. Kunderna är frusterade och ofta går det inte ut någon riktig information om varför det är så stora förseningar.

Olle Tiderman, trafikchef på Norrtåg säger att dom aldrig kunnat förutse att det skulle bli så här.

– Det har varit en hel del störningar det har det, det här var ju tänkt som en smygstart också och det kommer att bli skillnad när vi börjar köra fullt ut, säger han.

De fel som kan uppstå är dels tekniska problem med tågen eller att det hänt en olycka. När det gäller tekniska problem på de två Reginatåg som trafikerar sträckan så handlar det ofta om att perrongernas grus är för grovt för fotstegen på tågen och det gör att fotstegen fastnar och då kan inte dörrarna stängas förrän gruset rensats bort. Andra problem kan vara att tillexempel strömavtagaren som går upp till kontaktledningen har frusit fast och inte går att få upp. Förutom tekniska problem har det också varit en hel del viltolyckor sedan starten, då kan det bli stora skador i fronten på elektronik och liknande och tåget måste då bogseras med ett annat tåg till Gävle för reparation eftersom det inte finns någon verkstad här. Ibland har tåget varit borta en vecka.

– Vi har ingen verkstad här uppe men det byggs en som kommer att vara klar i sommar, men som läget ser ut nu får vi bogsera tågen till Gävle om det blir fel på dem, säger Olle Tiderman.

Norrtåg som är beställare av trafiken på Botniabanan har bara två tåg som trafikerar sträckan, det finns inget fordon i reserv och det innebär att när ett tåg går sönder måste man ställa in turerna tills tåget reparerats. Orsaken att Norrtåg inte valt att ta in ett reservtåg trots att det uppstår så många problem beror enligt Olle Tiderman på att det är dyrt.

– Ett tåg kostar fem miljoner om år och det känns inte ekonomiskt försvarbart att köra med femtio eller kanske hundra procents reservkraft, säger han.

Botniabanan är först ut med ett nytt signalsystem som kallas ERTMS (European Rail Traffic Magagement System) och är en standard som ska täcka hela Europa på sikt. Det nya signalsystemet innebär att trafikinformationen går via ett gsm-nät istället för som tidigare via en kabel i marken, något som ska göra byggandet mycket billigare. Denna nya standard är tvingande enligt lag när nya järnvägar byggs, men eftersom Botniabanan är först ut i Sverige så finns det inte några tåg som är anpassade. Att signalsystemet är så nytt gör att man inte heller kan låna in ett tåg om det blir problem. Tåget måste först anpassas och sedan ska det godkännas för trafik och det tar flera månader. Det nya signalsystemet kommer tillslut att gälla i hela landet, allt eftersom nya sträckningar dras eller om banor rivs upp och görs om.

I Augusti beräknar Norrtåg att de nya tågen ska komma, de byggs på en fabrik i Schweiz och de kommer att vara extra isolerade och vinteranpassade för det norrländska klimatet.

Många kunder har varit frustrerade över att det är så dålig information vid förseningar och där håller Olle Tiderman med.

– Det kan man absolut vara självkritisk till, man borde kunna hitta lösningar för att kunna kommunicera det här på ett bättre sätt, säger han.

Annelie Ledin
annelie.ledin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".