Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Botniabanan

Inga viltstängsel trots många olyckor

Publicerat onsdag 23 februari 2011 kl 05.49
"Det anses inte samhällsekonomiskt motiverat"
(2:12 min)
1 av 2
Botniabanan. Foto: SVT bild
2 av 2
Ett viltstängsel skulle hindra många av älgolyckorna vid Botniabanan tror både Norrtåg och provatpersonen Tommy Hällström. Personen på bilden har inte med nyheten att göra. Foto: Scanpix

Trots att man bara kört med två tåg på Botniabanan under smygstarten har viltolyckorna enligt Norrtåg varit rekordmånga. Norrtåg vill därför att Trafikverket ska sätta upp viltstängsel, men det har man inte fått något gehör för.

– På vägar bygger man ibland viltstängsel men det finns inte någon trafiksäkerhetsaspekt för tåg och därför anses det inte ekonomiskt försvarbart att bygga viltstängsel för tåg, säger han.

Enligt Norrtåg har man haft 23 viltolyckor under smygstarten något som man tycker är extremt högt enligt trafikchef Olle Tiderman. Eftersom Botniabanan byggts för höghastighetståg så fick den inte fick luta för mycket, därför har banan bitvis fått skära ner djupt i åsar med följd av branta väggar där vilt inte kan ta sig upp.

Redan i höstas innan trafiken ens startat såg naturintresserade Tommy Hällström, boende i Offer i Kramfors kommun problemen tydligt, han förutspådde många viltolyckor.

– Jag kan bara säga vad var det jag sa, det kommer att bli mer för det finns jättemycket älg här, säger han.

Tommy Hällström brukar ofta vara ute och gå med sina hundar och han ser ofta att det kan stå upp till femton älgar i närheten av järnvägen. Viltstängsel skulle göra stor skillnad anser han. I dagsläget finns det inga stängsel söder om Husum.

Norrut från någon mil söder om länsgränsen och uppåt finns däremot en del stängsel, men de är uppsatta för rennäringens skull eftersom rennäringen är lagstadgat riksintressant. Inget krav finns däremot att skydda vilt enligt Ola Nilsson.
– Renar har en ägare men det har inte vilt, säger han.

Att det blir älgolyckor med tåg är vanligt enligt Ola Nilsson, men han poängterar att det inte är något som är farligt för människor.
– Det förekommer att man kör på älgar och för det mesta händer inget annat än att man skickar ut någon för att ta hand om kadavret. Om det händer något mer så kan det vara att loket går sönder, det finns ingen fara för vare sig lokförare eller människor, säger han.

Annelie Ledin
news.vasternorrland@sr.se

Fler artiklar om Botniabanan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".