Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Tågstrul har gett åkerinäringen uppsving

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 06.14
"Det är beklagligt att den del inte litar på järnvägen"
(1:38 min)
Åkerinäringen har tjänat på att det varit stora problem med tågtransporter i vinter. Foto: Karin Lycke

Vinterns tågstrul har gett ett uppsving till åkerinäringen. Rädslan att transporten inte ska komma fram i tid gör att fler norrländska företag väljer nu väljer att frakta på väg istället för på järnväg enligt Åkerinäringen Region Norr.

Ivan Larsson, vd för Sveriges Åkerinäring region Norr nämner flaskhalsen i järnvägsnätet söder om sundsvall som en orsak till att många inte vågar välja järnvägsfrakt vintertid, för industrier särskilt kan det handla om stora summor om inte transporterna kommer fram i tid. Men det är också mer känsliga varor som färskvaror till dagligvaruhandeln som nu går över på gummihjulstransport.

– Även om vi ser större beläggning så är det många som fortfarande lider efter lågkonjunkturen, det dröjer ett tag innan man fyllt ladorna igen, men det är klart varje tillskott är bra, säger han.

En rundringning bland företag i länet visade att många inte vågar välja tågtransport nu. Efter två tuffa vintrar har förtroendet för godstransporter via järnväg skadats. Mats Hollander, presschef på det statliga godsföretaget Green Cargo, säger att dem flesta godstågen ändå kommit i tid. Men han förstår att förtroendet är skadat.

– Det har varit problem med framkomlighet i vinter och men nu får politiker, Trafikverket och vi som operatörer se till att återskapa förtroendet, säger han.

Kostnaderna för Green Cargo har varit stora, än finns inga siffror för den här vintern men problemen har varit i två vintrar och förra vintern handlade det om cirka hundra miljoner kronor i ökade kostnader. Det finns inte några avtal som gör att godsföretag kan begära ersättning när Trafikverket inte hinner med snöskottning heller säger Mats Hollander.

Ivan Larsson tror att det dröjer ett tag innan järnvägen plockar tillbaka kunderna de förlorat.

– Jag tror att de företag som har transporter som är tidsberoende avvaktar ett tag för att se hur det kommer igång med tågunderhållet, säger han.

Annelie Ledin
annelie.ledin@sr.se

Tidigare artiklar i ämnet:



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".