Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örnsköldsvik

Färre företag än väntat kör gods på Botniabanan

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 12.54
Terminalchefen: ”Största volymerna går fortfarande på väg”
(1:22 min)
1 av 2
Många väljer att köra gods på väg mellan Sundsvall och Örnsköldsvik. Det beror enligt Örnsköldsviks Hamsn och Logistik på att transportsträckan Sundsvall- Örnsköldsvik tar för lång tid att köra. Foto: Anna Ahlström
Terminalechefen Claes Ödmark tror att godstrafiken längs Botniabanan kommer att öka när Ådalsbanan är igång. Foto: Anna Ahlström
2 av 2
Terminalechefen Claes Ödmark tror att godstrafiken längs Botniabanan kommer att öka när Ådalsbanan är igång. Foto: Anna Ahlström

Örnsköldsviks Hamn och Logistik hade hoppats att alla stora företag skulle börja frakta gods på järnväg i och med den nya terminalen som byggdes i Örnsköldsvik i anslutning till Botniabanan.

Målet var att det skulle gå ett tåg om dagen från terminalen. I dagsläget fraktar man bara gods därifrån tre dagar i veckan.

- De största volymerna går fortfarande med tåg till Sundsvall och sedan med lastbil hit upp, säger Claes Ödmark, terminalchef.

Det är många bitar som spelar in när företagen väljer att frakta sitt gods på väg i stället för järnväg. De senaste två hårda vintrarna som inneburit störningar i trafiken är en del av förklaringen. Men den största förklaringen är, enligt Claes Ödmark, att det tar lång tid att frakta gods till Örnsköldsvik.

- Problemet för oss är att vi väntar på Ådalsbanan så vi kan få snabbare leverans hit upp, säger han.

De stora företagen i Örnsköldsvik väntar också på en bättre tidtabell, där tågen går varje dag.

- Man vill inte köra till Örnsköldsvik tre dagar i veckan och resten av veckan bara köra till Sundsvall. De väntar också på att signalsystemet ska fungera, säger Claes Ödmark.

Att färre än väntat använder järnvägen innebär också ekonomiska förluster för Örnsköldsviks Hamn och Logistik. Men för att ändå dra in lite extra pengar och ha något att göra i väntan på att det ska bli fart på tågtrafiken har man ett lagerhotell. Claes Ödmark ger ett exempel på ett företag som använder hotellet.

- Holmen Paper tar sina volymer med tåg till Sundbsvall och sedan på bil hit upp och lägger volymerna i vårt lagerhotell. Att de tar det med lastbil sista biten beror på att det har varit för mycket störningar i vinter, säger Claes Ödmark.

Tidigare artiklar i ämnet:



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".