Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Kritik mot telefonsystemet

Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 06.09
Sjukhusdirektör:”Vi ska ändra rutinerna nu”
(2:07 min)
Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX

Det nya telefonsystemet på länssjukhuset i Sundsvall retar inte bara upp patienterna. Systemet kan också vara en fara för patientsäkerheten när patienter ibland inte kommer fram, menar vårdförbundet.

Det nya telefonisystemet på länssjukhuset i Sundsvall retar inte bara upp patienterna, det kan också vara en fara för patientsäkerheten att använda det som det görs idag enligt Vårdförbundet. Redan en kvart efter att samtalen släpps på för dagen till mottagningarna, kan ibland kön bli full och patienterna får bara meddelandet att de kan återkomma nästa helgfria vardag.

Telefontiderna tar slut
Tidigare hade mottagningarna ofta en timmes telefontid, köerna var långa men när timmen tog slut svarade man ändå på samtalen som stog kvar i kön enligt enhetschefer vi pratat med på mottagningarna. Därför upplever dem nu att patienerna blir argare eftersom många tidigt får beskedet att telefontiderna är slut för dagen. Det nya telefonsystemet Tele-Q räknar ut hur många samtal personalen ska hinna ta inom den avsatta tiden och när den tiden är slut går det automatiska meddelandet in. Inte alls bra enligt Maria Bäckman på Vårdförbundet.

– Man måste ju veta när man ringer att jag inom rimlig tid i alla fall kan bli uppringd, eller få en väldigt tydlig hänvisning om var du vänder dig istället, säger hon.

Ortopeden drabbas hårt
Systemet fungerar bättre på vårdcentralerna där fler patienter nu slipper sitta i kö, men på sjukhusmottagningarna märker man av att det inte finns tid, särskilt tufft är det att komma fram på ögonmottagningen, kirurgmottagningen och på ortopedmottagningen. Här kan det ofta vara patienter som kan få komplikationer som de behöver fråga om.

– Ett gips som trycker så att det blir domningar kan bli allvarligt, i värsta fall kan det leda till amputation och därför är det ett mycket allvarligt problem, säger Maria Bäckman.

Att meddelandet går in och det inte finns någon hänvisning om var patienten kan vända sig istället tycker Maria Bäckman riskerar patientsäkerheten.

– Det är inte alla som kan ringa och skälla och bli inkopplad, en del kanske inte heller förstår att det är allvarligt, patienterna har inte någon utbildning på hur allvarligt det kan vara, säger hon.

Systemet ska ändras
Karin Rapp tillförordnad sjukhusdirektör håller med, hon säger att det borde finnas en hänvisning var patienterna kan höra av sig när kön är full.

– Det är något som inte finns och det har vi tagit beslut om att vi ska ändra nu. Det ska finnas en hänvisning för att vi ska ta bort den här osäkerheten och potentiella risken, säger hon.

Att det är hög belastning, särskilt måndagar och tisdagar är något de också ska titta på säger Karin Rapp, för att se om mer resurser behövs.

– Jag har inte hunnit sätta mig in i det här än, jag måste få tid på mig att sätta mig in i hur det ser ut på respektive verksamhetsområde, säger hon.

Annelie Ledin
annelie.ledin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".