Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Dubbla järnvägsspår är målet för "Nya Ostkustbanan"

Publicerat onsdag 13 april 2011 kl 06.54
Landshövding Bo Källstrand. - " De finns alla förutsättningar för att ta ett beslut i den här frågan "
(1:48 min)
1 av 2
Dubbelspår. Foto: Henrik Montgomery
2 av 2
Landshövding Bo Källstrand. Foto: Karin Johansson

Dubbla järnvägsspår hela sträckan mellan Härnösand och Gävle, det är målet för projektet "Nya Ostkustbanan" som nu drar igång på allvar. Med pengar bland annat från EU ska fördelarna med ett dubbelspår lyftas fram, och syftet är att påverka riksdag och regering att fatta beslut att bygga, redan före valet 2014, säger landshövding Bo Källstrand.

– Det här projektet löper fram till  2013, och då räknar vi med att vi ska ha ett material framme som visar tydligt att det här är en lönsam och bra investering både för Norrland och Sverige, så att det finns alla förutsättningar att ta beslut i den här frågan.

Hoppas ni att det blir en valfråga till och med?

– Vi hoppas att det ska bli en fråga som inte behöver vara en valfråga. Vi hoppas att det ska vara så klart att det blir en politisk enighet i den här frågan.

Landshövdingen räknar med att fakta som tas fram, inom ramen för projektet ska visa på sådana fördelar med ett dubbelspår att styrande politiker helt enkelt inte kan säga nej

En del av projektpengarna är också avsatt för lobbyverksamhet, reklam och PR samt utställningar och marknadsföring av ett dubbelspår.

Det hela kostar 12 miljoner kronor fram till och med 2013. Knappt hälften kommer från EU:s strukturfond och resten från länsstyrelserna och landstingen i Västernorrland och Gävleborg, samt från kommunerna mellan Örnsköldsvik till Gävle. Ett trettiotal företag skjuter också till medel.

Det är ändå småpengar jämfört med vad ett dubbelspår skulle kosta. 25 miljarder kronor enligt en förstudie från Trafikverket.

Men det är en lönsam och viktig investering säger Bo Källstrand. Bland annat med tanke på en ökad efterfrågan av norrländska råvaror, malm och skog, som nu trängs på ett enkelspår där det inte får plats mer tågtrafik

– Nationalekonomiskt är det ju en vinst att vi inte får begränsningar i möjligheten att använda de här råvarutillgångarna därför att det inte går att transportera. Det är klart att vi måste få fram godset, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".