Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler bilar dumpas i skog och mark

Publicerat onsdag 18 maj 2011 kl 06.04
Leif Nordin, Parkera: ”Vi hittar bilar på allt från parkeringar till i skogen”
(1:49 min)
Antalet skrotade bilar i Sverige har minskat med cirka 100 000 på fyra år. Foto: Maxime Jonsson.

Antalet skrotade bilar har minskat ordentligt, detta sedan skrotningspremien försvann för snart fyra år sedan. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån skrotades det förra året nästan 100 000 färre bilar än 2006. Drabbats har såväl miljö som kommun och bildemonteringsbranschen.

Glenn Blom driver en bilskrot strax utanför Sundsvall, och han har väl märkt av skrotningen av skrotningspremien.

– För mig blev det ett stort avbräck, halva omsättningen försvann i ett svep, säger han om konsekvenserna av att premien togs bort.

1 juni 2007 försvann skrotningspremien. Året innan, 2006, skrotades cirka 270 000 bilar - förra årets skrotades bara drygt 170 000 bilar. Och antalet avställda bilar har ökat med 240 000 över samma tidsperiod. Än idag har inte alla vant sig vid att inte längre få en summa för att skrota bilen.

– Många ringer hit och frågar vad man får för bilen. Då talar jag om att de kan komma och lämna in bilen gratis, men då säger de att det får vara, säger Glenn Blom.

Parkera AB är det kommunägda företag som arbetar med att frakta bort dumpade bilar i Sundsvall. De kan få samtal om bilar som är lämnade på alltifrån parkeringar till ute i skog och mark.

– Och det ökar ju som det verkar. I år har vi redan fraktat bort 71 bilar från olika ställen, säger Leif Nordin, förvaltningschef på Parkera.

Kostnaden för bortfraktningen av lämnade bilar ska ägaren stå för, men i de flesta fallen har inte bilägarna medel att betala.

– Då får kommunen gå in och ta den kostnaden, säger Leif Nordin.

Många inom bilbranschen har under åren förespråkat att återinföra skrotningspremien, men hittills har näringsminister Maud Olofsson inte gått bilbranschens krav tillmötes. Glenn Blom tror inte att den någonsin kommer komma tillbaka i sin helhet.

– I sådana fall blir det nog en kampanj under en begränsad period, säger han.

Maxime Jonsson
maxime.jonsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".