Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Allt fler väljer elcykel

Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 11.46
Patrik Fors, produktionschef elcyklar på Jaguarverken
(1:41 min)
1 av 2
På den här modellen sitter batteriet under pakethållaren. Foto: Mikael Andersson
Batterikraft ger extra skjuts när Sten Axel ska ut och cykla. Foto: Mikael Andersson
2 av 2
Batterikraft ger extra skjuts när Sten Axel ska ut och cykla. Foto: Mikael Andersson

Fler och fler köper elcyklar och det märks inte minst hos en av Sveriges största importörer av cyklar, Jaguarverken, som finns i Sundsvall.

– Från 2009 till 2010 var det en fördubbling. Det ser vi även för cykelförsäljningen. Men elcykelförsäljningen går starkt framåt, säger Patrik Fors, ekonomichef och ansvarig för elcyklar på företaget.

– Framförallt är bensinpriset en bidragande orsak. Men folk blir mer miljömedvetna och hälsomedvetna. Det är ett enkelt sätt att transportera sig utan att påverkas så mycket av regn och motvind, och då välja bilen i stället. Det blir enklare att ta beslutet att ta cykeln, säger Patrik Fors.

Att cykla elcykel är ungefär som att cykla tandem med en annan person som tar i mer. Men den andra personen är istället en elmotor, som ger ett lätt vinande när cyklisten trampar och elmotorn sätter igång.

För att cykeln inte ska klassas som moped får motorn bara driva när cyklisten trampar och motorn får inte ge nått krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen.

Men den kraft som finns räcker gott för Sten Axel i Sundsvall, som haft sin elcykel i tre år. Han väljer ofta cykeln framför bilen när han ska ner till centrum och tillbaka uppför den långa backen till hemmet på Haga.

– Så mycket som jag cyklar nu har jag inte gjort sammanlagt sen jag var grabb, säger han.

Varför köpte du den?

– Jo, därför att det är så kul att cykla. Och när man cyklar till stan är det ju så kul, från Haga och ner. Men sen när man cyklar hem är det oftast motvind och bara uppför. Men med den här är det som att cykla på en raksträcka fast uppför.

Får du sådan hjälp alltså av motorn i cykeln?

– Javisst, den hjälper till precis när det behövs, säger Sten Axel.

En ny elcykel kostar från cirka 10,000 kronor och uppåt. Batteriet laddas på några timmar och ska räcka från tre till fem mil och förra året såldes omkring en miljon elcyklar i Europa.

På Jaguarverken räknar man med att sälja cirka 1500 cyklar i år och elcyklar står redan för omkring tio procent av företagets omsättning. Patrik Fors räknar med att försäljningen kommer att öka kommande år.

– Tekniken blir bättre och bättre, säkrare, det fungerar bättre, då kommer fler och fler också att välja att cykla. Det är billigare, du får en hälsoeffekt och miljön mår bra. Alla de här argumentena kommer fler och fler att ta till sig, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".