Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Varför så mycket potthål i år?

Publicerat torsdag 12 april 2012 kl 06.42
Kalle Bylund: Minsta skada blir ett potthål
(1:33 min)
1 av 2
foto Ulla Öhman
2 av 2
Kalle Bylund i Nyadal tycker att han ser fler potthål där man lagt på grövre asfalt. Foto Ulla Öhman

Där man lagt asfalt med grövre stenstorlek i vägen, där verkar potthålen bli fler och större. Den iaktagelsen har Kalle Bylund i Nyadal gjort. Men på Trafikverket skyller man på väderleken.

Kalle Bylund har kört yrkesmässigt i många år och tycker att det verkar läggas grövre stenar i asfalten nu än tidigare. Förr kunde det också läggas grov asfalt i botten men då lade man på ett lager finkornigare asfalt ovanpå. Och då var potthålen färre, hävdar han.

– Nu lossnar en stor sten och följs genast av fler. Hålet växer fortare för att stenarna är grövre.

Det blir också väldigt lätt skador i beläggningen numera, tycker han:

– Det räcker att en timmerbil står och lastar och sätter ner stödbenet så har du en skada i asfalten som är början till ett potthål.

Men att det skulle vara grövre asfalt nu håller man inte med om från Trafikverket.
Conny Olsson som är expert på beläggningar säger att stenstorleken inte alls har vuxit.

– Så långt tillbaka jag vet, i 15-20 år, har 16 millimetersstenen varit den vanligaste på högtrafikerade vägar. Och inte heller i övrigt är det någon markant skillnad, det är bara den tidigare 12 millimetersstenen som nu har en diameter på 11,2 millimeter istället men det är ju ingen skillnad att tala om.

Ett tag använde man sig av en grövre sten, till exempel på E4 strax norr om Högakustenbron. Det var en 22 millimeterssten men den asfalterades ganska snabbt över med finare asfalt, säger Conny Olsson.

Istället menar Conny Olsson att det är väderleken som är boven i dramat

– Det är svängningarna mellan frys och tö, alltså mellan minus- och plusgrader som orsakar potthålen. Förra vintern och vintern dessförinnan var mycket kallare och då uppstod det inte alls lika mycket potthål som nu, säger han.

Men han ger Kalle Bylund rätt i att man måste laga potthålen tidigt.

– Om hålet hinner bli knytnävsstort så rinner det ner vatten som förvärrar skadan. Bindemedlet försvinner och fler stenar lossnar från asfalten.

Kalle Bylund tror inte att väderleken är ensam bov i dramat.
- Jag har frågat de som håller på med beläggningar och de säger att det är ofta grövre sten nu. Orsaken skulle vara att det inte blir vattenplaning lika lätt när man använder grövre stenar. Den förklaringen har jag fått, säger Kalle Bylund.

Fler vägnyheter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".