Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Färre föräldrar läser högt för barnen

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 14.11
Niklas Wästlund, förälder: ”Jag läser varje dag”
(1:19 min)
Nellys pappa läser för henne varje dag. Hon och hennes pappa besöker dessutom biblioteket för att läsa barnramsor och läsa böcker tillsammans med andra barn och föräldrar. Foto: Anna Ahlström

En av tre föräldrar läser för sina barn varje dag, vilket verkar vara en minskning jämfört med tidigare undersökningar. Det visar en ny undersökning från Läsrörelsen och barnkulturhuset Junibacken.

Niklas Wästlund är pappa till William som snart är 1,5 år. Han tror att tidsbrist kan vara en av anledningarna till att inte fler föräldrar läser för sina barn varje dag.

- Det handlar om att prioritera. Många jobbar mycket och känner kanske inte att de har tid, men barnen uppskattar om man sätter sig ner och läser med dem, säger han.

Niklas Wästlund och William är med i en grupp som läser ramsor tillsammans på biblioteket i Örnsköldsvik. Han läser dessutom böcker för sin son varje dag.

- Det är viktigt för språkutvecklingen och att han får jobba med sin fantasi, säger han.

Det ser ut som att andelen föräldrar som läser för sina barn varje dag minskar. För nio år sedan var det 74 procent av föräldrarna till 3-8 åringarna som läste böcker för sina barn varje dag.

Det visar en undersökning från 2003 som gjordes med bidrag från Statens kulturråd. Sedan dess har det inte gjorts den typen av undersökningar. I dag publicerades en undersökning från Läsrörelsen och barnkulturhuset Junibacken som gjordes i början av 2012. Den visar att 35 procent av de tillfrågade föräldrarna, som har barn i åldrarna 0-9 år, läser böcker varje dag.

Att det bara är en av tre föräldrar som läser för sina barn varje dag kan ge konsekvenser för barns utveckling. Enligt Susanna Ekström, litteraturpedagog som jobbar för Läsrörelsen, är högläsning viktigt för språkutvecklingen.

– Barnen får ett större ordförråd, bättre läsförståelse, lättare att uttrycka sig själva och har lättare att bli berättare, säger hon.

Bibliotekarien Maria Gelfgren är ansvarig för barnramsorna på biblioteket i Örnsköldsvik.

- Det är ett roligt sätt att leka in språket och ljuden. Då kan man använda rim, ramsor och sånger, säger hon.

Charlotta Edström och dottern Doris är med och läser ramsor. Hon läser också för sin dotter varje dag.

- Vi har haft böcker sedan Doris föddes och hon gillar det. Hon tar initiativ till att läsa. Hon hämtar böcker och slänger de i knäet på mig, säger hon.

Charlotta Edström ser att läsandet kan vara viktigt för barn.

-  Jag har förstått att det är viktigt för språkutveckling. Jag har själv haft stor nytta och glädje av böcker.

Föräldrar kan börja läsa redan för nyfödda och sedan fortsätta upp till tonåren. Bara för att barnen själva kan läsa ska man inte sluta med högläsning.

-Högläsning har ingen över åldersgräns. Det är viktigt att läsa även om barnet lärt sig läsa själv. Då kan man gå till en nivå högre och använda mer avancerade böcker, säger Maria Gelfgren.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".