Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernnorrland

Elevers engelskaintresse tas inte tillvara

Publicerat onsdag 2 maj 2012 kl 04.00
Eleverna: Vi borde få lyssna och prata mera
(1:37 min)
Hampus Ivarsson, Robert Gavelin och Mats Gidmark spelar alla datorspel och lär sig engelska därifrån. Foto Ulla Öhman

Aldrig förr har skolan haft ett sånt guldläge som nu att lära elever engelska. Många ungdomar tillbringar större delen av sin vakna fritid på internet där engelska är basspråket oavsett om det handlar om datorspel, chattar eller att titta på film. Men skolan är dålig på att ta tillvara på det här intresset.

-- Ungdomarna är väldigt interaktiva på engelska på internet. De pratar engelska, de skriver och de läser på engelska men men väldigt lite av det här använder man som resurs i skolan och det tycker jag är olyckligt, säger Mats Deutschmann från Härnösand arbetar som docent i engelsk didaktik med inriktning e-learning inom ämnet engelska vid Umeå Universitet.

– Det finns flera skäl till skolans bristande intresse. Delvis är man ovana att ta tillvara elevernas fritidsintressen som datorspel och film i skolundervisningen men till stor del handlar det resursbrist och bristande kunskaper när det gäller datorer i skolan.

– Det saknas datorer, det saknas kunskap, det har inte varit fortbildning av lärarna så mycket beror nog också på en osäkerhet om hur man kan använda de här resurserna.

– Efter en bra start på 80-talet har skolan halkat efter enormt vad gäller datoriseringen. Jag ser inte skolan som uppdaterad alls. Här måste skolan skärpa sig. Det vore bättre med en fokusering på det istället för katederundervisning, säger Mats Deutschmann

Han håller med om att det aldrig har varit ett bättre läge att lära elever engelska än nu när ungdomar använder språket så mycket på sin fritid.

– De som använder internet presterar bättre i engelska, det visar studer. Det moderna sättet att se på språkundervisning är ju också att det ska vara kommunikativt, det vill säga precis som på intenet att man använder sig av språket inom områden som man själv är intresserad av. Det måste skolan ta tillvara på som jag ser det, säger Mats Deutschman.

– Jag har lärt mig jättemycket engelska på nätet, säger Maria Eriksson som går på Härnösands gymansium. Hon och kompisen Sofie Örn använder internet mest för att titta på filmer och serier.

– Jag tittar på japanska filmer som är textade till engelska och jag har lärt mig jättemycket om stavning vilket är bra eftesom jag har dyslexi.

– Och jag tittar på engelskspråkiga serier utan textning på nätet, ett eller två avsnitt per dag. Det är ett bra sätt att lära sig uttal och hur man pratar.

Det är för mycket skriftligt i skolans engelskundervisning, tycker båda tjejerna. Man läser i böcker och man får fylla i ord i häften. Det vore bättre att prata mer. När man åker utomlands så kan man ju inte hålla på och skriva med folk utan man vill ju kunna prata.

Det händer att man får se engelsk film utan textning på skolan men det är inte särskilt ofta, tycker Marie och Sofie. De tror att skolan har fastnat i en gammal modell för undervisning och att det är svårt att ändra sig.

– Jag har lärt mig massor av ord när jag spelat datorspel, säger Mats Gidmark, 18 år . När jag spelar spelet använder jag basengelska och när jag pratar med de andra spelarna så är det mer avancerat.

– Men mest har jag lärt mig nya ord, meningsbyggnad har jag kanske inte lärt mig på nätet. Det vore en bra kombination att lära sig ord på nätet och grammatik i skolan.

– Det blir automatiskt att man lär sig, säger Robert Gavelin, 17 år som spelar spel och är på olika forum några timmar mest varje kväll. Men i skolan går man efter samma gamla undervisningsmodell som vanligt, det är böcker och katederundervisning.

– Man lär sig mycket engelska när man spelar spel på internet, tycker även Hampus Ivarsson, 17 år. Han tycker det vore en bra idé att få spela spel ibland på lektionerna. Då fick man träna på att prata och använda ord. Han spelar med ugndomar från alla möjliga länder och tycker att svenskars engelska är ganska bra jämförelsevis.

Mer om det här kan du höra i vårt program Efter tre i eftermiddag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".