Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Olika konsekvenser för elever

Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 16.49
Katja Gillander-Gådin: ”Viktigt att utmana killars föreställning om kön”
(3:14 min)

Klyftan mellan unga flickors och pojkars läsförståelse ökar. En stor internationell undersökning har visat att var fjärde 15-årig svensk pojke inte klarar grundläggande läsförståelse.

Katja Gillander-Gådin är docent i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet. Hon menar att konsekvenserna är olika för de flickor och pojkar som det går dåligt för i skolan.

– De negativa konsekvenser som man ser nu är fortfarande större för de flickor som inte klarar skolan jämfört med pojkar. Så killarna har fortfarande möjligheter att få arbeten som inte kräver högre studier i högre utsträckning än flickor, säger hon.

– Ett aktivt jämställdhetsarbete och genusperspektiv kommer att lösa många olika problem och kommer att ha positiva konsekvenser för både skolframgång och hur eleverna mår.

Läs tidigare nyheter:

Sofia Johansson
sofia.s.johansson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".