Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Skogsindustrin förlorar miljoner på dåliga vägar

Publicerat onsdag 22 augusti 2012 kl 15.10
Sven-Ivar Marcusson: ”Enorma summor går till spillo”
(1:33 min)
En timmerbil utrustad med den nya CTI-tekniken som gör att föraren kan förändra däcktrycket när vägarna blir sämre. Foto: Lennart Sundwall

Skogsindustrin i länet oroas över det allt försämrade vägnätet som under vissa delar av året stoppar många timmertransporter. Istället tvingas industrin bygga upp stora lager vilket i slutändan innebär stora förluster eftersom delar av virket förstörs.

– För oss handlar det om ett bortfall på 4-5 miljoner, säger Marcusson. Virket krymper och det blir andra skador trots att vi vattnar virket, säger Sven-Ivar Marcusson som är vd för Höglandssågen som omfattar tre olika sågverk.

Att det här oroar skogsindustrin gick inte att ta miste på under onsdagens transportkonferans i Örnsköldsvik. Kravet var entydigt: mer resurser måste komma till länet för att lösa en del av bärighetsproblematiken. 75 miljoner kronor går i dagsläget till åtgärder i Västernorrland.

– Ett av problemen är att det är fler aktörer än skogsindustrin som ska vara med och dela på de här pengarna, säger Ingemar Frej, chef för Trafikverket region mitt. Turismen är en aktör, vindkraften en annan.

Tjällossningen på våren och mycket regn under hösten gör att flera av länets vägar stängs av för tunga timmertransporter. Bara i Sollefteå kommun stängdes ifjol tolv vägar på totalt 25 mil av.

Skogsindustrin och deras transportörer försöker på olika sätt att komma runt problemen. Vissa timmerbilar utrustas med så kallad CTI-teknik vilket innebär att förarna själva kan förändra däcktrycket från förarplatsen. Vilket i sin tur innebär att fordon med just den här tekniken kan få dispens att köra på vägar som annars inte vore möjligt. Det kostar ungefär 300 000 kronor att installera den här tekniken och bara i Örnsköldsvik rullar 5-6 timmerbilar med just CTI-teknik.

Ett annat sätt att lösa delar av problematiken kan vara att köra 30 meter långa fordon (mot normalt 24) som lastar fyra buntar istället för dagens tre. Fler axlar på fordonet gör att trycket på vägarna blir lägre än dagens timmerbilar. Trots att lasten är tyngre. Försök görs nu i Norrbotten och är på gång i Örnsköldsvik under 2013.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".