Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Dubbelspår, tunnel eller triangelspår - Trafikverket ger besked idag

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 05.36
Sundsvallsbor:"Vill se dubbelspår och en satsning på E14"
(1:57 min)
En skylt varnar fotgängare för tåg vid en järnvägsövergång i Bergeforsen. Foto: Sofia Johansson

Dubbelspår för järnvägen mellan Gävle och Härnösand, tunnel för E4 genom Åsberget i Örnsköldsvik, en ny E14 till Matfors, nedgrävning av järnvägen genom centrala Sundsvall eller nytt triangelspår. Det är bara några av mångmiljardförslagen som länets politiker vill se på den lista av prioriteringar som Trafikverket lämnar till regeringen idag.

Idag lämnar alltså Trafikverket in sin investeringsplan för Sveriges transportsystem för åren 2014-2025 till näringsdepartementet.

Västernorrland saknar inte intresse för den planen. På länets önskelista finns satsningar i mångmiljardklassen. Till exempel ett dubbelspår för järnvägen mellan Gävle och Härnösand. En kostnad som beräknas till minst 30 miljarder kronor.

Dubbelspåret får också starkt stöd längre norrut i länet. Det är en angelägen fråga för hela Norrlands utveckling, säger Elvy Söderström (S), kommunalråd i Örnsköldsvik.

I Sundsvall ligger dubbelspåret bara tvåa på önskelistan. Överst ligger ett annat projekt. Det stavas triangelspåret.

– Det är en förbindelse mellan ådalsbanan, ostkustbanan och mittbanan mot Östersund, säger Annelie Wikner chef på Stadsbyggnadskontoret.

– Just nu är det trassligt för tågen i Sundsvall. De måste byta lok, ibland åka till Timrå och vända med mera. Så det är väldigt stora kapacitetsbrister för tågtrafiken i Sundsvallsområdet, fortsätter hon.

I fatet ligger också att ett triangelspår är absolut nödvändigt om den planerade Logistikparken i Tunadal ska bli av. Ett projekt som kommunen redan börjat bereda mark för och påbörjat rivning av sommarvillorna i Petervik.

Logistikparken är tänkt att bli ett transportnav, ett flera hektar stort godscentrum, för både fartyg, tåg och lastbil. Men planerna har också vållat stora protester eftersom grönområdet Petersvik då kommer att skövlas med marken.

– Jag vet att om det inte blir ett triangelspår blir det ingen logistikpark, säger Annelie Wikner chef på Stadsbyggnadskontoret

I Sundsvall vill man också gärna få pengar till en ny E14 till Matfors, ett nytt resecentrum och en nedgrävning av järnvägen genom centrala Sundsvall. Även ett besked om pengar till en ny Alnöbro hoppas Sundsvalls kommun få ett besked om. I alla fall i slutet av perioden 2014-2025

I Örnsköldsvik vill politikerna också se infrastruktursatsningar på järnvägen norrut på Norrbotniabanan. Dessutom att Trafikverket anslår pengar att E4 kan dras utanför stan genom en tunnel i Åsberget.

Under förmiddagen idag kommer besked från Trafikverket. Var kommer miljardsatsningarna att ske? Och blir det några pengar över till projekten i Västernorrland?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".