Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VÄSTERNORRLAND

Elvy Söderström besviken på Trafikverket

Uppdaterat fredag 14 juni 2013 kl 15.48
Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 10.32
Elvy Söderström: "Det räcker inte att bygga en mötesstation"
(6:10 min)
Foto: Anna Ahlström

Trafikverket vill satsa på ett nytt triangelspår i Sundsvall, som knyter ihop Ådalsbanan, Ostkustbanan och Mittbanan mot Östersund. Men det blir inget dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Sundsvall, utan Trafikverket nöjer sig med att satsa på en bit dubbelspår i höjd med Gävle. Det framgår av Trafikverket plan över infrastruktursatsningar under perioden 2014 - 2025.

Elvy Söderström (S), kommunalråd i Örnsköldsvik, är irriterad idag. Hon vill se ett dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Sundsvall, Men Trafikverket nöjer sig med att satsa på en bit dubbelspår i höjd med Gävle. Dessutom blir det viss upprustning av det befintliga spåret, Trafikverket vill bland annat satsa på en mötesplats i Dingersjö.

– Vi måste nu i remissyttranden påtala vikten av ett dubbelspår på Ostkustbanan. Vi måste få till en början, det räcker inte att bygga en mötesstation, säger hon.

Elvy Söderström är också besviken över att det inte planeras för en ny dragning av E4:an i Örnsköldsvik.

– Det är en kapacitetsbrist när det gäller E4:an genom centrala Örnsköldsvik. Idag kör det en långtradare i minuten dygnet runt genom Örnsköldsvik. För att få bort partiklar måste vi en ny dragning. Jag är irriterad över att den inte finns med nu, säger hon.

Sundsvall blev lite av en vinnare i länet när Trafikverket presenterade sina nationella satsningar fram till år 2025. I planen finns ett nytt triangelspår som ska knyta ihop Ådalsbanan, Ostkustbanan och Mittbanan mot Östersund. Men Jörgen Berglund (M), kommunalråd i Sundsvall, delar dock Elvy Söderströms besvikelse när det gäller dubbelspåret.

– Dubbelspåret är en viktig fråga. Jag hoppades kanske mer än vad jag trodde att det skulle komma med, säger han.

Trafikverkets planer på att satsa på triangelspåret i Sundsvall är viktig för att den planerade logisktikparken i Tunadal ska kunna byggas.

– Men jag är lite besviken att det nu förskjuts i tid, säger Jörgen Berglund.

Den nationella planen för transportsystemet innehåller åtgärder för 522 miljarder. Trafikverkets plan går nu ut på remiss. I höst kommer regeringen fatta beslut om den slutgiltiga versionen.

Projekt som Trafikverket vill satsa på i Västernorrland 2014-2025

· Ostkustbanan, Dingersjö, mötesstation.

· Ostkustbanan, fortsatt utredning, inklusive Ådalsbanan för robusthet och tillförlitlighet.

· E4 Ullånger - Docksta, mötesfri väg.

· Sundsvalls hamn, Tunadalsspåret, Malandstriangel, upprustning och triangelspår för att underlätta för godstrafik mellan järnväg och hamnen.

· Mittbanan, Bergsåker, triangelspår mellan Ådalsbanan och Mittbanan för att underlätta byte mellan banorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".