Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrlands län

Klottret kostar Botniatåg 10 000 i veckan

Publicerat torsdag 4 juli 2013 kl 06.42
Polisen: "Farligare klottermiljö ger högre poäng"
(1:38 min)
1 av 3
Såhär såg ett av Norrtågs fordon ut häromdagen. Foto: Maria Ågren/ SR.
2 av 3
Gerth Givik jobbar själv med tåg, och vet att det kostar en hel del att klottersanera. Foto: Maria Ågren/ SR.
3 av 3
Therese Wallin tycker att klottret ser trist ut. Foto: Maria Ågren/ SR.

10 000 kronor i veckan. Så mycket kostar klottret för Botniatåg om man slår ut det över ett år. Häromdagen var det dags igen, när klottrarna slog till mot ett stillastående tåg i Örnsköldsvik.

– Det såg ju inte så trevligt ut. Det är ju skandal att de inte kan göra något annat än att sabotera tåget, säger tågresenären Therese Wallin. Hon får medhåll från Gerth Givik, som har ganska god insyn i de ekonomiska konsekvenserna av klottret.

– Det kostar mycket pengar att sanera. Jag jobbar själv inom tåg, så jag vet.

Visst kostar det pengar att bli av med klottret på tågen. Ungefär 20 000 kostar det varje gång, och enligt Botniatåg själva klottras det varannan vecka. Utslaget på ett år blir det alltså omkring 10 000 kronor i veckan. Men klotterproblemet är inte nytt. Under Ådalsbanans första tre månader förra året kostade klottersaneringen över en miljon kronor för Botniatåg. Då talades det om höjda biljettpriser för att kompensera för de ökade kostnaderna, men det är inte aktuellt i nuläget enligt Botniatågs kommunikatör Ulrika Andreasson.

– Det leder inte till några höjda biljettpriser eller något sådant där i alla fall. Det skall inte drabba resenärerna.

Enligt Lennart Westberg, som jobbar på polisens ungdoms- och förebyggande enhet i Sundsvall, är klottret på tåg något som polisen har brottats med i flera år. Han berättar att de som klottrar oftast är unga killar, och det är en hård, prestigefylld kultur, där man eftersträvar att utsätta sig för så stora risker som möjligt.

– Ju farligare miljön är där man jobbar, det kan ofta vara rangerbangårdar och järnvägsstationer där det är strömförande ledningar som är livsfarliga på tågen, det ger en hög poäng, hög fame.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".