Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sämre tider för callcenter-branschen i Norrland

Publicerat tisdag 22 februari 2005 kl 06.53

Flera företag väljer att flytta sin kundservice närmare huvudkontoren, och det drabbar mindre callcenter på landsbygden.

Ett exempel är Resultat Marknadskommunikation med kontor i Härnösand, där 25 personer varslades efter att den största kunden flyttat sin kundservice till Stockholm.

Det är en del av en tydlig utveckling, enligt Peter Öster, VD för Resultat Marknadskommunikation.

Att stora företag lagt ut telefontjänster på ett kontaktcenter, eller ”callcenter”, som inte behöver ligga helt nära verksamheten, har skapat arbetstillfällen i glesbygden under flera år.

Västernorrland är ett av länet som varit  speciellt gynnat.

Men nu märks en trend att stora företag med externa kontaktcentrum väljer att flytta sin kundservice till storstadsregionerna. Där finns ofta företagens huvudkontor, och företagen vill ha närmare till sin kundservice.

Det för med sig att många kontaktcenter väljer att etablera sig i Mälardalen och i storstadsregionerna, och etableringarna i Norrland blir färre. Det säger Ingrid Nordström på Tjänstemannaförbundet HTF.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".