Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt dålig sikt vid kritiserad järnvägsövergång i Kvissleby

Publicerat lördag 22 november 2014 kl 06.55
Ingrid Söderberg: Obehagligt om man blir fast
(1:41 min)
Järnvägsövergång vid Kvissleby.
Det kan vara svårt att hinna se tåget vid järnvägsövergången. Foto: Ingrid Engstedt-Edast/SR

I hela landet finns hundratals obevakade järnvägsövergångar för gångtrafikanter och cyklister, många av dem uppfyller inte Trafikverkets egna krav för fri sikt, det vill säga från det att tåget kan ses så tar det mindre än tio sekunder innan det passerar.

En av övergångarna, eller gångfållorna som Trafikverket säger, finns i Kvissleby söder om Sundsvall. Redan för ett år sedan konstaterade Trafikverket att sikten är för dålig men fortfarande finns inga planer för att göra övergången säkrare.

Ingrid Söderberg som ibland använder övergången tycker det är obehagligt att gå över spåret.

– Jag har tänkt på att det skulle vara hemskt om man skulle ramla eller fastna, speciellt för äldre personer.

Även Sara Börjesson som går över den obevakade övergången när hon går för att träna tycker det är svårt att se om det kommer något tåg.

– Ja det är ju lite krångligt eftersom man inte ser om det kommer något tåg eller inte, speciellt när det börjar bli lite halt.

Olle Monrell som är förvaltningsledare för plankorsningarna på Trafikverket håller med om att en gångfålla är ett osäkert sätt att korsa ett järnvägsspår men att sätta upp bommar skulle betyda en utgift på flera miljoner.

– Det är ju en kostnadsfråga, vi har ett stort antal korsningar, av den här typen, som inte har något aktivt skydd och det kostar att bygga om dem, det är den krassa verkligheten.

Ett tåg som kommer i 130 kilometer i timmen har ingen möjlighet att hinna stanna, för en person på spåret, eftersom stoppsträckan är mycket längre än siktsträckan säger Olle Monrell.

Siktsträckan ska enligt Trafikverkets egna regler vara minst tio sekunder, dvs så lång tid ska en person ha på sifg att uppfatta att ett tåg kommer, och därför bryter Trafikverket mot sina egna regler.

– Ja, tyvärr så är det så, tillstår Olle Monrell och säger att först när dubbelspåret söder om Sundsvall blir verklighet, så kommer övergången i Kvissleby att byggas om.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".