Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Illaluktande och dåligt vatten ger ingen ersättning till Sidensjöhushåll

Publicerat onsdag 7 januari 2015 kl 12.35
Lars Westberg Miva: Vi har inget utrymme för kundersättningar
(1:36 min)
Miva
Miva ersätter inte hushållen i Sidensjö. Foto: Lennart Sundwall/SR

Det blir ingen ersättning tilll hushållen i Sidensjö för det dåliga dricksvattnet som levererats av det kommunala vattenbolaget i Örnsköldsvik. I ett drygt halvår har vattnet haft en påtaglig lukt och smak av järn men Miva har nu kommit fram till att inte ersätta leverans och kvalitetsproblem.

Det kommunala vattenbolaget Miva har under knappt två år provpumpat ett område intill Bysjön i Sidensjö. Detta för att få klarlagt om vattentäkten kan användas som reservvattentäkt i framtiden. I samband med det här arbetet har vattnets kvalite påtagligt försämrats till hushållen i Sidensjö. En lukt och smak av järn har konstaterats och Miva fixade under en period vattentankar i området.

I samband med störningarna har flera av kunderna hört av sig till Miva och frågat om bolaget tänker ersätta hushållen. Miva har tillsammans med jurister och branschorganisationen Svenskt vatten utrett frågan och nu har bolaget kommit med sitt beslut.

-Vattentjänstlagen ger oss rätt i det här beslutet, säger Lars Westberg, kommunikationsansvarig på Miva. Vi har inte någon ersättningsskyldighet vad gäller leverans eller kvalitet. Driftstörningarna har inte varit av den art eller omfattning att en nedsättning av avgiften är aktuell.

Därmed väljer Miva en helt annan väg jämfört med våra elbolag som ju ersätter sina energikunder om elen är borta under längre perioder.

-Där finns en stor skillnad. Energibolagen är vinstdrivande och tar avgifter som kan användas som ersättning. Inom vattenområdet är vi ett taxekollektiv som innebär att man ska bära sina egna kostnader och inte höja avgiften mer än nödvändigt. Därmed har vi inget utrymme till kostnadsersättningar.

Enligt Miva kan dock kunder/hushåll rikta ersättnings eller skadeanspråk avseende personskada eller sakskada. Missfärgat porslin eller skador på våtrumsmattor kan vara sådana exempel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".