Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Över 150 000 ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning i Västernorrland

Publicerat fredag 6 februari 2015 kl 09.00
Ann-Christine Gagner Sjöberg: Många ringer på grund av oro och ensamhet
(1:46 min)
Ann-Christine Gagner Sjöberg jobbar på 1177 Vårdguiden i Västernorrland. Foto: Annelie Ledin
Ann-Christine Gagner Sjöberg jobbar på 1177 Vårdguiden i Västernorrland. Foto: Annelie Ledin

Behovet att ha tillgänglig information om sjukdomar och läkemedel dygnet runt har ökat hos de som bor i Västernorrland. Sedan 1177 vårdguiden via telefon infördes för drygt två år sedan har samtalen ökat snabbt. 

Hur ofta använder du 1177? Hur tycker du att det fungerar? Berätta i kommenteringen.

I fjol fick 1177 i Västernorrland drygt 151 000 samtal från oroliga och sjuka länsbor.

Tolvtusen länsbor ringer varje månad 1177. I Sundsvall sitter 28 sjuksköterskor och svarar på samtalen. Ann-Christine Gagner Sjöberg är en av dem. Hon säger ämnesområdet för frågorna de får är stort.

– Det är till stor del säsongsbetonat. På sommaren får vi frågor om bett och utslag, på våren om pollenallergi, säger hon. 

Typiska frågor annars är läkemedelsfrågor, frågor om buksmärtor hos vuxna och feber hos barn.

Det har också kommit in en del underliga frågor, från folk som stoppat in främmande föremål i kroppsöppningar och en gång fick de en fråga om en sköldpadda som blivit biten av ett barn.

– Frågorna är lika varierande som människor ju är. Kan vi inte svara på frågorna får vi hänvisa vidare till rätt vårdinrättning. När det gäller djurfrågor hänvisar vi till veterinär, säger Ann-Christine Gagner Sjöberg.

Men 1177 via telefon har inte avlastat hälsocentraler och akutmottagningar. Vårdbehovet ökar snarare hos befolkningen och trycket på akutmottagningarna är fortsatt stort. Men däremot har servicegraden ökat eftersom 1177 har öppet dygnet runt, till skillnad från vårdcentralerna.

– Det är färre som ringer på nätterna, men samtalen kan vara längre, säger Ann-Christine Gagner Sjöberg.

Hon berättar att det ringer många ensamma människor som mår dåligt och inte har någon annanstans att vända sig.

– Det kan vara riktigt tunga samtal i bland, vi kan personligen känna en frustration över hur människor har det ute i samhället. Men vi är rutinerade sjuksköterskor så vi klarar av det.

Vi kollade med några länsbor om de brukar ringa 1177.

– Ja jag tycker det är jättebra, då slipper man åka in och vänta. Man slipper också vara orolig, man får svar direkt, säger Elin Åström.

– Jag har ringt någon gång och jag tror att det är bra att det finns, men jag har inte använt det så mycket att jag har så stor erfarenhet av det, säger Ulla Löfdahl.

Tobias Persson känner inte till att 1177 finns.

– Nej det har jag inte ens hört talas om, säger han.

Vad gör du om du behöver rådfråga om sjukdomar då?

– Jag går väl till doktorn, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".