Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Shopping i fokus med Black Friday

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 05.02
Kjell Undén: Black Friday kommer att bli lika stort som Halloween i Sverige
(1:02 min)
Kjell Undén, Svensk Handel i Sundsvall
Kjell Undén, ordförande för Svensk Handel i Sundsvall. Foto: Billy Abraha

Idag infaller shoppingdagen Black Friday. Det är en amerikansk tradition som blir allt vanligare i Sverige. Även i Västernorrland har butiker anammat konceptet och produkter säljs till reapriser.

Kommer du att shoppa extra på Black Friday idag? Är det en fördel med billigare varor ett dygn eller lockas man att handla i onödan? Diskutera!

Black Friday är en amerikansk tradition som infaller dagen efter Thanksgiving. Dagen är en klämdag i USA där folk är lediga och går ut och shoppar och många butiker säljer produkter till reapriser.

På så sätt vill man öka konsumtionen och tanken är att få svarta siffror i bokslutet istället för röda.

Fler och fler butiker och kedjor i Sverige har de senaste åren börjat haka på konceptet med Black Friday och sänkta priser. Men även i Västernorrland märker man av Black Friday.

– Många av de stora handelsföretagen i Sundsvallsregionen har anammat Black Friday och de satsar stenhårt på detta, säger Kjell Undén, ordförande för Svensk Handel i Sundsvall.

Hur viktig är den här dagen för handeln?

– Det är ett viktigt event. Det är en ingång till att starta julhandeln helt enkelt. Vi tror att den här fredagen kommer att vara kanon för många handlare, säger han.

Kjell Undén tror att Black Friday som koncept kommer att växa ännu mer i Sverige.

– Halloween-firandet startade på en väldigt blygsam nivå i Sverige, men det har utvecklats till något enormt. Jag tror att Black Friday kommer att få samma utveckling. Vi tar ofta till oss det som händer i USA, säger han.

Den här konsumtionsstimulerande dagen följs av motrörelsen En köpfri dag som infaller på lördagen och som också har sina rötter i Nordamerika. Kampanjdagen går ut på att man inte ska handla någonting på 24 timmar för att väcka medvetenhet om konsumtion och konsumentmakt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".