Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Black Friday kan skada handlarna

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 11.17
Svensk Handel: Vi får färre men större handlare
(1:52 min)
Julhandel. Foto: Pat Wellenbach/AP/TT
Julhandel. Foto: Pat Wellenbach/AP/TT

Kampanjer som Black Friday är gynnsamt för konsumenter. Men i långa loppet är det negativt för handlare eftersom utbudet urholkas och antalet handlare riskerar att bli färre. Det menar Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Kommer du att shoppa extra på Black Friday idag? Är det en fördel med billigare varor ett dygn eller lockas man att handla i onödan? Kommentera här!

Jonas Arnberg säger att kampanjer som Black Friday är ett problem eftersom handlarna tappar lönsamhet.

– Det som är ett problem är att man bygger en konsument som bara köper saker på rea istället för att köpa för fullt pris, säger Jonas Arnberg.

Vad får det för påverkan?

– Vi ser redan idag att lönsamheten går ner. Handeln är den bransch inom näringslivet som har flest antal konkurser. Vi är oroliga för att vi får färre men större företag som kan klara av den här typen av försäljning som innebär att man ska sälja för så billigt som möjligt, säger Jonas Arnberg och fortsätter:

– Med den här typen av kampanjer bygger man en konsument som det inte går att tjäna pengar på. Det är ju väldigt trevligt för konsumenten men på sikt riskerar utbudet att urholkas och handelns aktörer blir färre, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".