Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förbifart Härnösand dröjer

Publicerat onsdag 2 december 2015 kl 14.47
"Vi ligger väl inte först i prioriteringen men vi måste fortsätta jobba "
(4:09 min)
Flera tunga lastbilar kommer på E4 genom Härnösand. Foto Ulla Öhman
Tunga fordon i rad i södra utfarten från Härnösand. Foto Ulla Öhman

Planerna på en förbifart Härnösand är inte skrinlagda men det finns inga pengar till projektet inom någon nära framtid.

En ny dragning av E4 så att förbipasserande trafik inte behöver köra rakt genom stan är viktig, säger Anders Gäfvert (M). Det handlar både om klimatet och luften i centrala Härnösand men också om säkerheten. Det dånar tunga transporter rakt genom stan och det finns mycket farliga laster. Men det handlar även om tiden, att det skulle gå snabbare med en förbifart.

Ända sedan slutet av 50-talet har man diskuterat en dragning av E4 utanför Härnösand. Det har gjorts förstudier så sent som på 2000-talet men det har aldrig lagts några pengar till projektet.

– En förbifart är fortfarande viktig och vi har ett beslut i kommunen att vi vill ha en förbifart, men just nu trycker vi mer på järnvägen och satsningen på ostkustbanan, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S).

– Ostkustbanan är det som skulle vara det stora lyftet för Härnösand där vi kan smälta ihop med Sundsvall och man skulle kunna ta sig mellan städerna med tåg på 20 minuter, säger Fred Nilsson (S).

– Det andra är att innan vi får en förbifart så måste vi ändå hantera trafiksituationerna längs E4 genom stan. Det finns några speciellt besvärliga punkter där vi måste göra det bättre. Till exempel genom en rondell på Saltvikshöjden och på de punkterna jobbar vi nu med Trafikverket, berättar Fred Nilsson.

Vad gäller förbifart så måste Örnsköldsvik dessutom få gå före Härnösand, säger Fred Nilsson för där har man en ännu värre situation med E4 genom stan.

För ungefär ett år sedan invigdes Sundsvallsbron. Nu visar färsk statistik från Trafikverket att andelen tung trafik i stan har minskat med 50 procent sedan bron byggdes och fem av sex lastbilar med släp kör på bron istället för genom centrala Sundsvall.

– Så skulle det säkert bli i Härnösand också. Järnvägen är jätteviktig men en förbifart är också viktig, säger Anders Gäfvert (M).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".