Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hjälmtvång för skoteråkare efter årsskiftet

Publicerat måndag 21 december 2015 kl 14.34
Skoteråkaren Evelina Ytterbom: Alla som är seriösa använder hjälm
(2:45 min)
Snöskoter.
1 av 2
Snöskoter. Foto: Anna Ahlström/SR
Evelina Ytterbom
2 av 2
Skoteråkaren Evelina Ytterbom. Foto: Jennifer Engström/SR

Den 1 januari 2016 införs krav på att den som färdas med terrängskoter ska använda skyddshjälm.

Transportstyrelsen fick i fredags besked av regeringen om att hjälmtvång ska införas.

Målet är att minska risken för allvarliga skador på förare och passagerare vid färd med terrängskoter. En terrängskoter kan vara både snöskoter och terränghjuling, så kallad fyrhjuling.

Skoteråkaren Evelina Ytterbom från Indal utanför Sundsvall menar att det finns både för- och nackdelar med lagstadgandet

–Jag är absolut för hjälm över huvudtaget. Men 90 procent av de som kör skoter har redan hjälm, säger hon.

Hon menar att alla som är seriösa med sin åkning redan idag använder hjälm.

– De är bara de som inte har omdöme nog att stå emot alkoholen som kanske inte använder hjälm, säger hon.

Evelina Ytterbom tror att kravet överlag kommer att tas emot positivt, men att det gällande olycksstatistiken inte kommer att märkas nämnvärt vid skoteråkning.

– Tyvärr tror jag inte att siffrorna kommer att sjunka så mycket på just olyckor för skoteråkning. Möjligtvis för fyrhjuling, där tror jag det är färre som använder hjälm. Skoter börjar ses mer som en sport, säger hon.

En studie som gjorts vid Norrlands universitetssjukhus visade att 37 procent av de som omkom vid skoterolyckor hade avlidit av skallskador.

– Hjälmkrav för snöskoter och fyrhjuling är något som vi har rekommenderat under många år och som branschen också är positiva till. Det känns bra att reglerna införs, säger Olof Stenlund på Transportstyrelsen.

Kravet gäller även för den som kör den nya traktor b, om karosseri saknas, men det gäller inte passagerare under sju år, som använder annat lämpligt huvudskydd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".