Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Domsjö Fiber väljer bort järnvägen - för dyrt

Publicerat fredag 8 januari 2016 kl 16.10
Domsjö Fiber: Vi kan inte forsätta betala den extra kostnaden
(3:04 min)
Godståg står vid terminalen i Örnsköldsvik.
Många väljer att köra gods på väg mellan Sundsvall och Örnsköldsvik. Det beror enligt Örnsköldsviks Hamsn och Logistik på att transportsträckan Sundsvall- Örnsköldsvik tar för lång tid att köra. Foto: Anna Ahlström

Det nya signalsystemet på Botniabanan skapar problem för godstågstrafiken i regionen. Domsjö Fiber har på grund av detta tvingats byta från tåg- till lastbilstransport.

Botniabanan är det enda större spårsystem i Sverige som har installerat det nya signalsystemet ERTMS. Godstågen däremot har inte gjort samma uppgradering av systemen. Detta innebär att de inte har kapacitet att köra på sträckan.

Företaget Domsjö Fiber förser Domsjö Fabriker och Ö-vik energi med massaved. De senaste två åren har man transporterat de 50-60 000 kubikmetrarna från Backe i Jämtland med tåg. Men nu har man tvingats byta transportmedel till lastbil. Det är ett motvilligt beslut.

– Vi kan inte fortsätta att betala den här stora kostnaden för den relativt lilla volymen som det här ändå är för fabriken, säger Patrik Lundgren, lokistikansvarig på Domsjö Fiber.

2035 ska alla spårsystem i Sverige, Norrland är sist ut, ha uppgraderats med det nya signalsystemet. Under tiden är det upp till varje tågoperatör att besluta om man ska uppdatera sitt signalsystem eller inte. På grund av att endast en liten andel av spårsystemet har det nya systemet så har tågoperatörerna hittills valt att inte göra denna investering.

Konsekvensen är att företaget Domsjö Fiber måst använda sig av ett lotståg för att dra tåget den sista biten in till fabriksområdet. Det är en sträcka på ett par hundra meter förbi Resecentrum i Örnsköldsvik och som de har fått betala en stor extra kostnad för.

Trafikverkets projektchef Anders Åkeson beklagar de konsekvenser signalsystemets införande har fått på Domsjö Fiber. Han menar dock att det är upp till tågoperatörerna att uppgradera sina tåg med systemet. 

Domsjö Fiber är en liten aktör i sammanhanget och har inte någon möjlighet att sätta press på tågoperatörerna.

Tågoperatörerna å sin sida verkar på en fri och konkurrensutsatt marknad där en kostnad utan omedelbart resultat är svår att motivera. Det menar Björn Westerberg, vd för branschföreningen Tågoperatörerna. Han menar att kostnadsansvaret måste ligga på staten, Trafikverket och Näringsdepartementet.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".