Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högakustenskolan blir pilotskola för nytt skoltänk i Kramfors

Publicerat onsdag 18 maj 2016 kl 05.31
Lärare: Vårt tankefokus håller på att hamna där det ska
(1:14 min)
Högakustenskolan är en f-9 skola  med 267 elever i Skog mitt i hjärtat av Högakusten. Foto Ulla Öhman/SR
1 av 2
Högakustenskolan är en f-9 skola med 267 elever. Foto Ulla Öhman/SR
Erik Fällmer, rektor, Thomas Näsholm (S) ordförande i BKU-näåmnden och Mia Öberg, fritidspedagog. Foto Ulla Öhman
2 av 2
Erik Fällmer, rektor, Thomas Näsholm (S) ordförande i BKU-näåmnden och Mia Öberg, fritidspedagog. Foto Ulla Öhman

Med tydligare roller och fokus helt på eleverna startar Högakustenskolan till hösten som pilotskola för Kramfors kommuns nya skolplattform.

Vad skulle förbättra skolan tror du? Diskutera i kommenteringen!

Vi ska prata om vilken skola vi vill ha.

Det har varit ett och ett halvt års jobb för att ta fram den nya plattformen för ledning och styrning av Kramfors kommuns nya skolorganisation som kommer att bestå av fyra skolområden.

Man har gjort en översyn av allas roller så att alla, från skolnämndens ordförande till pedagogerna ute på skolorna, ska veta vad de ska göra.

Översynen började med att konsulter granskade hela organisationen och visade på otydligheter och fel fokus.

– Vi har pratat mycket om lokaler, kost och bussturer och vad allting kostar. Vi har pratat mycket om sånt som vi inte ska prata om egentligen. Det vi ska prata om är vilken skola vi vill ha i Kramfors kommun, säger Thomas Näsholm (S), ordförande i BKU-nämnden

Totalt finns en budget på 500 000 kronor för omorganisationen och den har man hållit, säger Thomas Näsholm.

Vad vi pratar om mest är att få framtidstro.

Nu är det dags för verkstad. Först ut är Högakustenskolan i Herrskog som blir pilotskola med start till hösten.

Personalen har tillsammans tagit fram en dokument där man visar hur man ska sätta eleven i fokus i alla situationer och där allas roller är preciserade.

Målet är bättre studiemotivation och högre betyg men också större delaktighet och trivsel. Skolan ska inte vara personberoende, det vill säga allt ska fungera likadant och lika bra även om rektorer eller lärare byts ut. 

Vårt tankefokus håller på att hamna där det ska.

Personalen på skolan har sett över alla sina rutiner och sitt sätt att jobba. Det känns nästan som att starta en skola på nytt, säger Mia Öberg som är fritidspedagog.

– Vad vi pratar om mest är att vi bör få framtidstro. Att vi drar åt samma håll och att det blir tydligt att det här vill Kramfors kommun med skolan, säger Mia Öberg, fritidspedagog.

– Det handlar mycket om förhållningssätt. Vi pratar mer och mer om eleven i centrum och "hur kommer det här påverka eleven". Vårt tankefokus håller på att hamna där det ska, säger läraren Erik Lundberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".