Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Andreas fick inte veta att kontaktpersonen dras in

Publicerat fredag 2 december kl 05.47
Andreas: Kommunen pratade inte med mig
(4:39 min)
Andreas Vestin Söderberg
Andreas Vestin Söderberg i Nyland. Foto: Lotte Nord/Sveriges Radio

Andreas Vestin Söderberg i Nyland har haft en kontaktperson via Kramfors kommun i flera år. När den snart försvinner fick han inte förstahandsinformationen.

Det här är ett tips från vårt publiknätverk. Gå med där du också!

När en person med en funktionsvariation har ett kommunalt boende så anses personen inte ha behov av en kontaktperson. Det tycker Andreas Vestin Söderberg är tråkigt för han har haft mycket kul med sin extra kompis.

– Vi har gått på trav, badat och bakat, säger Andreas.

När Kramfors kommun insåg att Andreas inte längre hade rätt till kontaktperson så ringde man till Andreas pappa som också är hans gode man.

– De ringde inte till mig, säger Andreas besviket som också tycker det är konstigt att kontaktpersonen har hängt med i flera år även när han haft boende via kommunen.

P4 Västernorrland får ett okej av Andreas att ringa och prata med kommunen varför det blev såhär. För Andreas är det en stor förändring att inte längre ha en kontaktperson. Men i och med uppmärksamheten kring Andreas har kommunen nu bestämt att han får behålla kontaktpersonen ett halvår till.

Den handläggare som har tagit beslutet vill inte alls prata med media utan vi hänvisas vidare på bas-förvaltningen (bistånds- arbetsmarknads- och sociala service-förvaltningen).

Carina Eriksson är enhetschef och hon uttalar sig om principen.

– Det är viktigt att brukaren berättar hur han eller hon vill ha det. Men det är också viktigt att vi från kommunens sida ger information till förvaltaren eller gode mannen eftersom personer har en sådan av en anledning, man behöver helt enkelt hjälp, säger Carina Eriksson.

Så det är mycket som avgör hur och när information går vidare. Men det Andreas reagerat på är att beslut som är viktigt för honom når honom "bakvägen", att han själv inte fått veta först. Har kommunen gjort fel?

– Det är en fördel om alla parter kan träffas samtidigt. Men ofta är det en process och ett ärende kanske inte är färdigt. Men om det är ett beslut så kan det hända att vi missat något, säger hon.

Kommunen vill förbättra aktivitetsutbudet

Jonne Norlin (S), är bas-nämndens ordförande och han är ledsen över att information ibland misstolkas och kommer sent. Det gäller inte bara Andreas Vestin Söderberg i Nyland. Jonne Norlin tänker på den stora förändringen som är på gång för all daglig verksamhet. Han hänvisar till den undersökning som kommunen gjort kring de cirka 100 personer som deltar i verksamheter som caféer, sy-grupper, och vaktmästeri på Dannero hästanläggning.

– Vi gör nu förändringar eftersom svaren visar att vi missar en massa. Många brukare vill göra andra saker som har med kultur, data och vanliga arbetsplatser att göra, säger han.

Men förändringar är svåra och alla förstår inte vad som sker.

– I den här processen har en hel del gått fel och det är så jäkla synd, säger Jonne Norlin.

Jonne Norlin tycker att brukarna ibland blivit vilseledda och använda som slagträ i andra syften. Han säger att förändringarna inte görs för att spara pengar utan för att förbättra. Hur det ska genomföras under 2017 är inte klart.

Är du en av dem som berörs av förändringarna? Hör gärna av dig till vår publikredaktör Lotte Nord.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.