Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Birsta City ökar i omsättning - trots Umeåetablering

Publicerat tisdag 27 december 2016 kl 06.15
Anna-Lena Wessén: Vi är nöjda
(1:00 min)
Anna-Lena Wessén centrumchef IKEA centres.
Anna-Lena Wessén, centrumchef för Birsta City är nöjd med resultaten efter etableringen i Umeå. Foto: Anton Kårén/Sveriges Radio

När IKEA med intilliggande shoppingcenter öppnade i Umeå blev det en ny konkurrent för Norrlands största shoppingcenter. Men de ökar trots det i omsättning.

Den 17 mars 2016 invigdes Avion shopping i Umeå. Ett shoppingcenter med ungefär nittio butiker och ett intilliggande IKEA. Det befarades påverka Birsta City utanför Sundsvall då kunderna norrifrån Umeå och Örnsköldsvik skulle åka till det nya shoppingcentret.

– Vi hade som mål att bibehålla omsättningen i centret, trots ytterligare en kollega i området och det har vi lyckats med så vi är nöjda, säger Anna-Lena Wessén som är centrumchef för Birsta city. 

Vad gäller omsättning så har Birsta City ökat med en procent efter att köpcentret i Umeå invigdes. 

Det ser ganska lika ut.

I och med att Sundsvallsbron öppnade hoppades Anna-Lena Wessén att det skulle komma fler kunder söderifrån då restiden genom Sundsvall kortades. Då satsade de genom att annonsera mer i Hälsingland och även Jämtland. 

Kan inte se ökning söderifrån

Än så länge kan Anna-Lena se någon större tillströmning söderifrån utan de senaste siffrorna säger att ungefär sju procent av Birstas kunder kommer från Hälsingland, vilket är samma som innan Sundsvallsbron. Men det finns ännu inte fullständiga siffror på den senaste undersökningen förrän efter december månad.

– Vi har ännu inte helt jämförbara siffror men som det ser ut ser det ganska lika ut, säger Anna-Lena Wessén. 

Anna-Lena säger att Birsta City kan se att det kommer färre kunder norrifrån och att det kommer ungefär lika många kunder från andra reginer som det tidigare gjort. Men ändå ökar omsättningen. En förklaring till det kan vara att det är fler från närområdet. Det satsades också mycket på marknadsföring i hela mellersta Norrland. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".