Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

App för läkarkontakt vill ersätta en tungt belastad primärvård

Publicerat torsdag 13 april kl 10.21
"Detta är inte rådgivning eller egenvård"
(4:46 min)
En flicka håller en mobiltelefon.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vård över nätet kostar hemlandstinget mycket pengar. Vårdappen Min Doktor framhåller att de aldrig ger rådgivning utan besöken handlar om medicinska ställningstaganden som behöver göras av en läkare.

Istället för ett läkarbesök på vårdcentralen, kan du få vård på nätet genom olika vårdtjänster, och då betala ungefär detsamma som du skulle gjort på din vårdcentral.

Region Jönköpings län har avtal med bland annat Min Doktor, och det gör det möjligt för alla i Sverige, på grund av det fria vårdvalet, att söka vård där. Jönköping skickar sedan fakturan till det landsting som man tillhör.

Fakturor från Jönköping har fördubblats på ett år och landstinget Västernorrlands primärvårdsdirektör är kritisk till det och säger att det drabbar primärvården med höga kostnader.

Daniel Persson är affärsutvecklingschef på Min Doktor.

– Vi försöker göra digitala läkarbesök, det vill säga det är för de patienter som normalt skulle träffa en läkare på sin vårdcentral och där läkaren skulle genomföra en första konsultation, utreda och vid behov sätta in lämplig behandling. Detta är inte rådgivning eller egenvård och det slutar med att läkaren gör sitt mediciniska ställningstagande.

Begär aldrig ut ersättning vid rågivning

– Det händer att vi får in patienter som vill ha rådgivning, och det vi gör då är att vi säger att vi inte är rätt instans och vi betalar då tillbaka patientavgiften och vi begär då aldrig någon ersättning från landstingen. När läkaren känner att det här är ett rimligt besök för mig att hantera, så gör vi samma sak som en läkare gör på en vårdcentral.

Primärvårdsdirektören Anna-Lena Lundberg framförde kritik om att man inte kan likställa ett fysiskt läkarbesök med ett besök över mobilen/datorn, och idag är det ändå samma kostnad på 1200 kronor som hemlandstinget behöver betala.

Vad tänker du kring att det ser ut så?

– Vi ser det tvärtom. Om man tittar på det fysiska besöket så sker det under 10-15 minuter och därefter stängs dörren till läkaren. Vi öppnar en kommunikationskanal till läkaren och vi finns tillgängliga även efter provtagningen och efter att patienten eventuellt hämtat ut recept, och allt det här sker inom ramen för ett och samma besök som vi begär ut ersättning för.

Kan det inte vara så att patienter söker i onödan hos er?

Det kan ju vara så, och det är då som vi säger att det här är ingenting som vi kan hjälpa till med, utan du ska vända dig till 1177, och vi begär ingen ersättning för det. Vi har en tungt belastad primärvård idag och det är svårt att komma till, så vi hoppas att vi kan öppna upp och frigöra resurser, säger Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min Doktor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".