Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Coachens tips för bättre stämning på jobbet

Publicerat torsdag 27 april kl 17.05
"Det är viktigt att vi tar hand om oss själva för att räcka till"
(3:05 min)
Fyra glada kvinnor samtalar vid ett fikabord. Bakom vid ett annat bord sitter en ensam ledsen kvinna.
1 av 2
Foto: Janerik Henriksson/TT
Coachen Annelie Lindeberg. Foto: Ulla Öhman / Sveriges Radio
2 av 2
Coachen Annelie Lindeberg. Foto: Ulla Öhman / Sveriges Radio

Coachen Annelie Lindeberg som hjälper arbetsgruppen på Kvarnbackens äldreboende med den dåliga stämningen berättar att en förutsättning är att individerna mår bra.

Annelie Lindeberg är anlitad som konsult på Kvarnbackens äldreboende där personalgruppen har funkat dåligt som grupp.

Hon arbetar som coach och utgår från en egen metod som hon kallar Angurvall-metoden och där fokus ligger på sambandet mellan hälsa och kultur.

– Kultur och hälsa hänger intimt ihop. Kultur är den förståelse-bag som vi har i ryggsäcken. Det vi är uppvuxna med. Det smittar av sig på våra vanor, hur vi är med oss själva och man är med varandra, säger hon.

– Utan att för den skull vara egoist så är det viktigt att vi tar hand om oss själva för att räcka till för vår familj och våra arbetsplatser, säger Annelie Lindeberg.

Coachen Annelies fyra råd för bättre stämning

  • Se till att individen mår bra, då kan man också bidra bättre till gruppen.
  • Ha en öppen och rak kommunikation.
  • Ta fasta på det som redan fungerar och utveckla det.
  • Gör roliga saker tillsammans som inte bara är jobb.

Samverkan mellan individ, grupp och organisation är saker hon tittar på och där börjar hon oftast med individen, att man får jobba med att lära känna sig själv bättre och med tryggheten i sig själv.

– Är det trygga människor som är stabila så är det naturligtvis lite lättare, säger Annelie Lindeberg.

Hennes erfarenhet är också att det kan ta lång tid att uppnå förändringar på arbetsplatser.

– Som coach så är det också jätteviktigt att man tar upp och tittar på det som faktiskt fungerar, att även om det är dålig stämning så finns det kanske ett litet korn av gnista och att man då tar vara på de guldkornen, säger Annelie Lindeberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".