Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Det saknas bra utbildning för elevassistenter"

Publicerat måndag 8 maj kl 15.11
Rektor Herman Norberg: Vi har försökt bygga team
(2:39 min)
Elev löser en uppgift på en svenskalektion. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Att ha många olika elevassistenter under skoltiden när man har en diagnos är inte ovanligt. På Brännaskolan i Härnösand satsar man på att assistenterna jobbar i team för att få behålla dem.

Sedan skolstarten har Zacharias Bellman haft minst nio elevassistenter. Han har diagnosen adhd och är nu 12 år. Om han ens får en assistent när han början sjuan är oklart. Zacharias syster som också har en neuropsykiatrisk diagnos, har haft 10 assistenter på fem år.

Skolan där Zacharias går jobbar på att behålla sina elevassistenter, säger rektorn Herman Norberg.

– Att jobba som elevassistent kan vara krävande och är ett väldigt svårt jobb. Här på Brännaskolan har vi försökt bygga ett team så att de jobbar tillsammans och kan växeldra och få kompetensutveckling av speciallärare som är duktiga att jobba med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Det kan ju vara en svår pedagogisk uppgift att vara assistent - är man förberedd för det?

– Något som saknas är en riktigt bra utbildning för elevassistenter innan de kommer till skolan, säger Herman Norberg, rektor på Brännaskolan i Härnösand. Nu kompetensutvecklar vi under årets gång när de är här på skolan. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".