Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Somaliska brobyggare ska förbättra integrationen på Bredsands skola

Publicerat måndag 8 maj kl 17.25
Johan Karlsson: Vi har inte lyckats nå den här gruppen tidigare
(4:41 min)
Johan Karlsson, Kaltun Alibashi, Abdi Moalin och Marlene Svensson.
Johan Karlsson, biträdande rektor på Bredsands skola, Kaltun Alibashi, brobyggare på Bredsands skola, Abdi Moalin, brobyggare på Bredsands skola och Marlene Svensson, projektledare för Sundsvalls kommuns sociala investeringsfond. Foto: Billy Abraha/SR

För att förbättra integrationen så har Bredsands skola i Sundsvalls kommun anställt två somalisktalande personer. Syftet är att närma sig föräldrar till de barn på skolan som har en somalisk bakgrund, och effekten har hittills varit positiv.

Det går cirka 80 barn på Bredsands skola som ursprungligen kommer Somalia. Johan Karlsson, biträdande rektor på Bredsands skola, säger att det tidigare har varit svårt att nå fram till många av de här barnen, och att det i sin tur beror på att många av föräldrarna inte har någon utbildning.

–  Vi har inte lyckats nå den här gruppen särskilt bra. Vi har satt in specialpedagoger, utan att få den utveckling som vi vill. När vi har analyserat situationen så har vi förstått att det beror på att vi inte har haft ett tillräckligt bra samarbete med föräldrarna. Föräldrarna är ju den enskilt viktigaste faktorn för att barnen ska klara skolan, kommer man då från ett annat land och inte har någon skolbakgrund så har man kanske inte de bästa förutsättningarna, säger Johan Karlsson. 

Pengar från sociala investeringsfonden 

För att nå de här personerna så anställdes det under 2016 två personer på Bredsands skola. De heter Abdi Moalin och Kaltun Alibashi och kommer ursprungligen från Somalia. Det här ett projekt på tre år och finansieras med pengar från Sundsvalls kommuns sociala investeringsfond.

– Det är ett väldigt viktigt jobb som vi har. Vi försöker lotsa föräldrarna att förstå den svenska kulturen för att kunna hjälpa sina barn, säger Abdi Moalin. 

"De ställer mer frågor nu"

Kaltun Alibashi säger att många av föräldrarna var lite reserverade i början. 

– Vi var ju nya så de backade lite och var lite försiktiga. Men efter att de har  lärt känna oss så har det fungerat bättre. De ställer mer frågor och pratar mer med pedagogerna på skolan säger hon. 

Johan Karlsson: 

– Jag brukar säga att om jag skulle flytta till Somalia med mina barn och de skulle gå på en somalisk skola så skulle det vara jättemycket information som jag inte förstår om det somaliska systemet. Skulle jag vara på skolan och plötsligt höra eller se en svensk så skulle jag ju kasta mig om halsen på den personen och tänka "wow, vilken trygghet".  Det är ungefär det som Abdi och Kaltun gör. De bygger relation med föräldrarna och via den relationen så får också pedagogerna och förädlarna en bättre relation, säger han. 

Bättre skolresultat 

Johan Karlsson säger att de har märkt av en förändring när det gäller skolresultat för de somaliska eleverna i årskurs 1. 

– Pedagogerna säger att den utveckling som eleverna gör är i paritet med de svenska barnen, så har det inte sett ut tidigare. De har tidigare legat efter redan från årskurs 1, säger Johan Karlsson. 

Att det har fungerat så bra hittills gläder Kaltun Alibashi.

– Det känns kanonbra, säger hon.

Nu vill hon se att projektet får en förlängning. 

– Tre år är för lite. Det kommer att behövas mer än tre, jag hoppas att det fortsätter, säger Kaltun Alibashi. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".