Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ska Nya Ostkustbanan få pengar idag?

Publicerat torsdag 31 augusti kl 09.14
"Viktigast för Västernorrland är Nya Ostkustbanan"
(3:27 min)
Martin Södergårds
1 av 3
Martin Södergårds på Sundsvalls kommun hoppas att dagens besked innebär att Nya Ostkustbanan får dubbelspår. Foto: Lotte Nord/Sveriges Radio
Dingersjö värdshus rivs
2 av 3
Dingersjö värdshus söder om Sundsvall rivs för att ge plats åt dubbelspår. Foto: Lotte Nord/Sveriges Radio
Martin Södergårds
3 av 3
Martin Södergårds, infrastrukturstrateg i Sundsvall, vid Dingersjö. Foto: Lotte Nord/Sveriges Radio

Ska Ostkustbanan få dubbelspår från Härnösand till Gävle? Ska det borras vägtunnel genom Åsberget i Örnsköldsvik? Svaret kan komma idag.

Det är en spänd väntan runt om i landet idag när Trafikverket och regeringen vid lunchtid idag presenterar den nya nationella transportplanen.

Det är hundratals miljarder kronor som ska fördelas på både nytt och gammalt. Många vägar och järnvägar behöver förstås underhållas men det som är mest spännande är de nya projekten.

Martin Södergårds är infrastrukturstrateg på Sundsvalls kommun och han vet att det är mycket som spelar roll.

– Satsningar görs där de största tidsvinsterna finns och där det är många människor som kan få stor nytta av nya vägar och järnvägar, säger han.

Brett stöd för nya spår

Det tycker kommunerna i Härnösand, Timrå och Sundsvall borde innebära att mycket talar för dubbelspår för Ostkustbanans del. Man får dessutom stöd från exempelvis Örnsköldsvik där Magnus Granath är infrastrukturstrateg.

– Vi har hela tiden stött Nya Ostkustbanan. Vi i norra Västernorrland vill få en bättre restid söderut och binda samman Botniabanan, säger han.

För Örnsköldsviks del finns även hopp om Åsberget. Det vill säga en vägtunnel för E4 vilket skulle förbättra luften i staden och frigöra mark till helt andra kommunala satsningar.

Martin Södergårds tittar på rivningen av anrika Dingersjö värdshus, två mil söder om Sundsvall, där det varit rabalder kring hur entreprenören först inte försökte ta hand om en kakelugn.

– Det har vad jag förstår löst sig. Att fastigheter måste rivas är förstås en avigsida när ny infrastruktur ska fram, säger han.

Snart pendling från Njurundabommen

Trafikverket delar alltid upp stora projekt i olika etapper och hela Nya Ostkustbanan är 16 etapper. Etappen som kommit längst är Dingersjö söderut till stationsläget Njurundabommen. Det blir byggstart nästa år och när de 2,4 kilometrarna är klara, inklusive en ny järnvägsbro över Ljungan, blir det från 2020 pendlingsmöjlighet från Njurundabommen.

Nästan lika nära byggstart är järnvägssträckan Sundsvall – Dingersjö, 12 kilometer. Där är byggstarten planerad till 2023 och ska vara klar 2027, men det är inte helt grönt ljus för byggstarten enligt Martin Södergårds.

– Det får vi förhoppningsvis idag.

De järnvägsetapper som kanske tar ett stort kliv framåt med de väntade beskeden idag är:

• Timrå – Birsta
• Gnarpskurvan i Nordanstig, som även kan samordnas med E4-bygge
• Hudiksvall med eventuellt ny sträcka
• Kringlan – Gävle, eventuellt ny sträcka

Valrörelsen startar idag

Regeringen kan förstås överraska med en större satsning på Ostkustbanan. Valet nästa år kan också ha sin betydelse.

Ett stort frågetecken är om Sverige ska satsa på höghastighetsjärnväg i södra Sverige. Om regeringen vill det kommer det att sluka många miljarder.

Trafikverket och regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) offentliggör väg- och järnvägssatsningarna idag klockan 12.30.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".