Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bildemonteringarna inte redo för elbilar

Publicerat fredag 13 oktober 2017 kl 05.30
"Vi är inte förberedda för de bilar som satts på marknaden"
(1:31 min)
En öppen motorhuv på en elbil.
1 av 2
Under huven på en elbil. Foto: Hanna Sahlberg/Sveriges Radio
Bilar som plockas isär inne i en demonteringshall i Kramfors.
2 av 2
Demonteringshall hos Ådalens bildemontering. Foto: Peter Hansson/Sveriges Radio

Elbilarnas batterier innehåller många miljöfarliga ämnen, men än vet ingen exakt hur de ska tas om hand när det är dags för skrotning.

Allt fler elbilar rullar på våra vägar och många fler lär det bli. År 2030 ska Sveriges fordonsflotta var fri från fossila bränslen. Men förr eller senare hamnar även dessa bilar på skroten.

– Vi har rollen att ta hand om den uttjänta bilen, men vi är inte riktigt förberedda för alla de bilar som satts på marknaden nu och som går på 100 procent el, säger John Axel Forsman. Han är VD på Ådalens bildemontering i Kramfors och intresserad av vad som händer i slutet av en bils existens. 

Den delen av livscykelanalysen är inte riktigt klar än.

Vad som händer just elbilar är oklart än så länge.

– Den delen av livscykelanalysen är inte riktigt klar än, men bilarna är på marknaden redan nu, säger Forsman. 

Bilproducenternas ansvar

Hit till Ådalens kommer 10-12 bilar varje dag för att plockas isär som en del i återvinningskedjan. Ansvaret för återvinningen ligger hos tillverkarna och än så länge säger tillverkarna att bilskrotarna heller inte ska ta emot några elbilar. 

– Det är hands off faktiskt, säger Anna Henstedt, miljöansvarig hos branschorganisationen Bil Sweden. 

Tillverkarna vill nämligen ha tillbaka skrotfärdiga elbilar för att utvärdera och lära sig mer om dessa. Elbilarna är just nu mindre än en procent av alla bilar i Sverige.

Men sedan då? Anna Henstedt säger att först kommer nog en handfull demonterare i landet utbildas innan resten får följa efter.

Miljöfarliga ämnen

– Kanske om 15 år måste alla bildemonterare vara duktiga på det här och utbildade, säger Henstedt.

Det är många miljöfarliga ämnen i ett elbilsbatteri såsom litium, koppar, kobolt och mangan. Vem som ska utbilda demonterarna och vem som ska betala för det är inte klart än.

– Exakt vem som ska betala kan jag inte säga, men att bildemonterarna betalar för sin utbildningen känns inte främmande för mig i alla fall, menar Anna Henstedt hos Bil Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".