Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

På bilskroten sprängs krockkuddarna

Publicerat fredag 13 oktober kl 14.34
"Nu ryker det från bilen här"
(3:30 min)
Ådalens bildemonterings VD Johan Axel Forsman lutar sig mot en hylla med reservdelar i en lagerlokal.
Johan Axel Forsman, Ådalens bildemontering. Foto: Peter Hansson/Sveriges Radio

95 procent av varje bil ska tas om hand och återvinnas. Krockkuddarna måste utlösas för att inte bli en livsfara under processen.

Sedan 2015 finns ett EU-direktiv om att 95 procent av varje bil på något sätt ska återvinnas.

Många delar på en skrotfärdig bil kan säljas som reservdelar till andra bilar. Annat sorteras ut och fragmenteras ytterligare för att säljas vidare som råvaror till nya produkter. Det kan vara till exempel stål och koppar. 

Men det finns också sådant som inte återvinns. John Axel Forsman, som är VD på Ådalens bildemontering visar runt i demonteringshallarna. 

Inga begagnade airbagar

– Airbagar som inte har smällt är en del som egentligen skulle kunna återanvändas, säger han, men av säkerhetsskäl säljer vi inte dem vidare. 

Ingen vill ha en begagnad krockkudde som riskerar att inte lösas ut. Så istället för att montera ur den intakta krockkudden måste bilmonterarna smälla de själva. 

– Om det sitter en airbag kvar i bilen när den först pressas ihop och sedan vid fragmenteringen finns en risk att den utlöses då och då blir den som en handgranat mitt ibland en massa fragmenterad metall, berättar John Axel Forsman.

Potentiell livsfara

Fragmentering innebär att bilen mals ner i småbitar och det säger sig själv att det skulle bli till livsfarligt splitter vid en explosion. 

I en modern bil kan det sitta upp till 25 krockkuddar. Vid vårt besök på Ådalens bildemontering har Kenny Heijler kopplat in sin "blast box" i en vit Saab. 

– Det är fjärrutlösning. Det bästa jag vet. Tidigare var vid tvungna att ta ut bagarna och spränga en och en. Väldigt tidsödande, säger Heijler efter att han kopplat in sig på bilens airbag-enhet.

Vissa bilar har så att airbagar skjuter upp huven.

I den bilen han nyss tagit hand om fanns tio krockkuddar. Var sitter alla?

– Två laddningar i instrumentbrädan oftast. Den här hade extra för knäna. Krockgardiner upptill. Bältessträckarna är också airbagar. Och vissa bilar har så att airbagar skjuter upp huven om du kör på någon, så att de inte flyger in i bilen, berättar Kenny Heijler.

Alla krockkuddar till trots hävdar branschorganisationen Bil Sweden att Sverige lyckas följa EU-direktivet om att 95 procent av varje bil ska återvinnas.

– Nederländerna är bäst med 98 procent, men vi kommer där bakom tillsammans med Tyskland, säger Anna Henstedt, miljöansvarig hos Bil Sweden. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".