Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tungt ansvar vilar på landsbygdslärare

Publicerat söndag 9 oktober 2005 kl 12.48

När ingen annan vuxen finns i barnens närmiljö så gäller det att lärarna har tentaklarna ute och upptäcker om ett barn har problem eller far illa.

I Landön, som ligger ungefär en timmes bilfärd från Östersund,  får skolbarnen besök av skolsköterskan i bästa fall var tredje vecka. Skolsköterskan själv, Marie Rodin, tycker att det räcker.

- På de här små skolorna får barnen ganska mycket hjälp av sina lärare. Sedan har man ofta sin familj. Kanske farmor, farfar eller någon annan släkting. Så har de behov av hjälp så tror jag att de får det ändå, säger Marie Rodin.

Enligt Bris, Barnens rätt i samhället, får glesbygdsbarn inte hjälp med sina problem i samma utsträckning som barn i städer. Utbudet av kuratorer och andra vuxna är begränsat och därför anser Bris att skolsköterskorna borde få mer tid att ägna åt glesbygdsbarnen.

Och eleverna håller med, de önskar att de skulle få se sin skolsköterska lite oftare. Joakim Nilsson, Victor Berglund, Hanna Wolgas och Billy Rask går i sexan på Landöskolan.

- Det vore bättre om skolsköterskan kom åtminstonde en gång varannan vecka, säger de unisont. De tycker också att det är skolsköterskan man söker upp om man har behov av att prata med någon vuxen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".