Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt komma fram till vårdcentralerna

Publicerat onsdag 12 oktober 2005 kl 11.42

Det är svårt att komma fram på telefon till vårdcentralerna. Landstingets mål är att väntetiden ska vara högst 3 minuter, men det är svårt att uppfylla visar en testringning som Landstinget själv har genomfört.

Man ville undersöka både framkomligheten, det vill säga om man kom fram på första försöket, och väntetiden, hur lång tid det tog att kopplas vidare till en sjuksköterska för rådgivning. Om ingen svarade inom fem minuter lade man på luren och gjorde ett nytt uppringningsförsök.

60 procent av vårdcentralerna svarade på första uppringningsförsöket, medan det inte gick att komma fram till andra ens efter åtta försök.

På vårdcentralen i Husum-Trehörningsjö i Örnsköldsviks kommun kom 25 procent av samtalen överhuvudtaget inte fram. Det beror på en krånglande telefonväxel, enligt vårdcentralschefen Kristina Nordlund.

I Bredbyn kom bara 10 procent av samtalen fram på första försöket, medan 45 procent av samtalen inte kom fram efter åtta försök.

I Granloholm i Sundsvall fick hälften av dom som ringde vänta mer än 5 minuter på att kopplas vidare till en sjuksköterska och också i Nacksta, Granlo och Timrå var väntetiderna långa.
-Det är för få som kan svara i telefon, förklarar vårdcentralschefen Ann-Christin Öhrn på Granloholms vårdcentral, och om man skulle sätta fler anställda att svara i telefonerna så blir det i stället längre väntetid till besöken och färre som kan tas emot.

På Blåsippans vårdcentral i Härnösand där 40 procent kom fram vid första uppringningsförsöken och 10 procent aldrig kom fram, säger vårdcentralchef Bo Abrahamsson att man redan genomfört flera förändringar för att förbättra framkomligheten. Man har utökat telefontiden till att gälla ända fram till 16.30 och även lämnat ut direktnummer så att man inte först behöver ringa till en växel. Man hoppas också kunna svara fortare om allt fler börjar använda sig av möjligheten att kontakta vårdcentralen genom webben.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".