Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Idrott mot rattfylla

Publicerat torsdag 17 november 2005 kl 13.30

Idrottsresor ska vara säkra och idrotten ska ge ungdomar en bra förebild i trafiken. Det är tanken bakom Vägverkets kampanj för kvalitetssäkrade idrottsresor, där Modo Hockey och Sundsvall Dragons är med.

Bland annat handlar det om alkolås på hockeybussar, men också om propaganda på basketmatcher. För det är inte bara själva resorna som Vägverkets idrottsprojekt vill påverka. Tanken är också att använda idrottsstjärnor som förebilder för ungdomar.

Och när Dragons spelar hemma får den ungdomliga publiken alltid en dos av Don’t Drink and Drive-kampanjen. Men kampanjen ger också möjligheter för klubbarna att marknadsföra sig och det är viktigt att synas i rätt sammanhang. 

Och att medverkan i kampanjer skapar starka varumärken, det understryker Fredrik Östman på Modo Hockeys marknadsavdelning. Men för Anders Jansson, klubbdirektör i Sundsvall Dragons, handlar det bara om säkra idrottsresor och inte om marknadsföring.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".