Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonkö hos försäkringsbolag efter stormen

Publicerat torsdag 11 januari 2007 kl 08.55

Många vill nu begära ersätttning för skador orsakade av ovädret. Det var hårt tryck på telefonerna hos försäkringsbolagen under onsdagen.

- På förmiddagen ringde det riktigt mycket och vi satte in extra personal. Det är skador på altantak, träd som har blåst omkull och har skadat hus och garage... det är ett antal mängdskador, säger Johan Westling, skadechef för Länsförsäkringar, avdelningen bygg och företag.

Det är i huvudsak privata villor, lantbruk och bilar som råkade ut för skador i stormen, som i byarna nådde upp till 20 meter i sekunden, enligt SMHI.

Vanliga skador är takpannor som blåst bort och plåttak som blåst bort.

Det som man kan vänta i slutet av veckan är till exempel anmälningar om mat i frysboxar som har förstörts. Sådant kan man också få ersättning för under vissa förutsättningar. Den typen av anmälningar dröjer i regel några dagar.

Länsförsäkringar tog emot totalt ett trettiotal anmälningar från Västmanlands län under dagen, Folksam tog emot ett tiotal.

Stormen natten mot onsdag var ändå ingen katastrofstorm jämfört med exempelvis Gudrun, som inträffade 8-9 januari 2004.

- Nej, det går inte att jämföra. Stormen Gudrun var betydligt större, säger Johan Westling till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".