Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS Alarm skärper rutinerna efter kritik från Socialstyrelsen

Publicerat måndag 2 juli 2007 kl 06.10
Kvinnorna behövde akut vård - men ambulansen kom inte.

Trots upprepade försök att få ambulans, så kom den inte när den behövdes.

Och när den väl skickades ut, så var det för sent.

Det hände två gånger i Västmanland förra året, och två kvinnor avled i sina hem.

Nu har SOS Alarm i Västerås skärpt sina rutiner, efter krav från Socialstyrelsen.

I det ena fallet, som rör en 72-årig kvinna från Fagersta som hade problem med andningen, skickade SOS Alarm ut ambulans först när kvinnan avlidit.

Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att SOS Alarm inte följt det index som finns, och att operatören inte ställt tillräckligt många följdfrågor med tanke på de besvär som kvinnan hade.

Operatören som tog emot samtalen var under introduktion med handledare som bisittare, och Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att det då är viktigt att SOS håller sig till de direktiv som finns.

När det gäller fallet med den 37-åriga gravida kvinna i Västerås som avled, så klandrar inte Socialstyrelsen någon.

Men man anser att SOS Alarm måste bli bättre på att samarbeta med andra vårdgivare, och om man hänvisar till andra vårdgivare måste SOS vara tydligare och försäkra sig om att personen kan få den hjälp som krävs.

Nu har SOS Alarm i Västerås infört bättre samverkan med andra vårdgivare och fler möten, för att undvika liknande händelser.

Men det handlar också om bättre utbildning, enligt platschefen Karin Thunberg.

Efter det inträffade har man bland annat utbildat operatörerna i bedömning av kroniska sjukdomar som snabbt kan bli ett akut sjukdomstillstånd.

- Vi har haft sjukvårdsutbildning för operatörerna i bland annat andning, vi kommer under hösten att ha stroke-utbildning, säger Karin Thunberg till P4 Västmanland.

- Vi har en vårdutvecklare anställd i affärsområdet plus att vi har en chefsläkare som tittar på vad kan det vara för utbildningsinsatser som vi behöver göra för våra operatörer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".