Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Missnöjd båtköpare fick rätt mot Västeråsföretag

Publicerat tisdag 7 augusti 2007 kl 15.54

Ett företag i Västerås bör betala tillbaka pengar till en missnöjd kund, det anser Allmänna reklamationsnämnden. Tvisten handlar om ett köp av en båt.

Efter affären för ett år sedan upptäckte köparen i Örebro att båtens motor inte fungerade som den skulle. En kontroll avslöjade ett par allvarliga och dolda fel. Köparen krävde då drygt 22 000 kronor i prisavdrag av Västeråsföretaget som sålt båten, eller att företaget betalade reparationerna.

Men företaget menade att man i själva verket inte sålt båten, utan bara hjälpte till att förmedla kontakt mellan köparen och säljaren, som var en privatperson. Men Allmänna reklamationsnämnden anser att företaget är ansvarigt och att det ska betala de 22 000 kronor som köparen kräver.

Allmänna reklamationsnämndens beslut är inte tvingade. Nämnden kan bara rekommendera företagen att följa besluten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".